Unga sviker nya ”Farmen”

”Big Brother” vinnare i kampen om de viktiga tittarna i åldern 15-44

1 av 2
TV

TV 4:s guldkalv riskerar att bli en förlustaffär i mångmiljonklassen.

De viktiga unga tittarna sviker ”Farmen Afrika” - medan ”Big Brother” fått jackpott.

- Vi hoppas att fler hittar till programmet, säger TV 4:s nöjeschef Margareta Zachrisson.

På ytan har ”Farmen Afrika” startat bra.

Måndagens avsnitt sågs av 750 000 tittare mot 315 000 för ”Big Brother” i Kanal 5 och 270 000 för TV3:s ”Fame Factory” samma kväll.

Men skenet bedrar.

- TV 4 har stora problem. Målsättningen har varit att föryngra sig vilket de inte gjort med ”Farmen Afrika”, säger Henrik Ström på mediabyrån Carat, som ger tv-annonsörer råd om vilka program de ska köpa reklamplats runt.

Inför årets säsong har ”Farmen” bytt sändningstid till klockan 19.00 där ”Jeopardy” tidigare låg. Målet var, enligt Henrik Ström, att ”Farmen” med sin yngre publik skulle ersätta ”Jeopardys” äldre och ur reklamsynpunkt mindre attraktiva tittare.

Möter konkurrens

- Det har också spelat in att vi måste möta konkurrensen från ”Big Brother” och ”Fame Factory” som börjar klockan 19, säger TV 4:s nöjeschef, Margareta Zachrisson.

Nu verkar TV 4:s kalkyl ha slagit fel.

Den köpstarka publiken i åldern 15-44 flydde måndagsavsnittet av ”Farmen Afrika”, som i stället ser ut att ha tagit över ”Jeopardys” stora tittargrupp över 60 år.

- Det innebär att annonsörerna inte når de grupper de riktar in sig på lika effektivt, säger Henrik Ström.

Han uppskattar att förlusten i annonsvärde för ”Farmen Afrika” i dag ligger på cirka 175 000 kronor per program - eller närmare 9 miljoner kronor om trenden håller i sig under alla säsongens 61 avsnitt.

- Det är på tok för tidigt att dra slutsatser än. Vi har gjort stora förändringar och det tar tid innan det sätter sig. Men vi hoppas såklart att fler hittar till programmet, säger Margareta Zachrisson på TV4.

”Yngre är fokus”

- Vi hoppas kunna vidga mer framöver, vårt fokus är yngre målgrupper.

Den stora segraren ur annonsörernas perspektiv är ”Big Brother”.

Dokusåpan är mycket stark i den viktiga gruppen 15-44 år och ger i dag annonsörerna ett sammanlagt mervärde på nära 100 000 kronor per avsnitt, enligt Henrik Ström.

Så många ser dokusåporna - åldersgrupp för åldersgrupp

Dan Panas