Robban - nye Mr Robinson

TV 3 ska sända tre timmar i veckan med Aschberg vid rodret

TV

Här är den nye "Robinson"-Robban.

Nu laddar Robert Aschberg för en ny och ännu hårdare expedition till Tengah i TV 3.

- Klart att det ska bli roligt att leda programmet, säger han.

EN PRESENT VÄRD 160 MILJONER "Robinson" får en ny Robban när expeditionen flyttar över till TV 3. Aftonbladet kan i dag berätta att Robert Aschberg axlar Harald Treutigers och Anders Lundins roll. Och Aschberg, som har en ganska bufflig framtoning i rutan, kommer knappast att lugna ner sig. "Jag är som jag är", säger han och skålar med producenten Hasse Aro.
Foto: VERONICA KARLSSON
EN PRESENT VÄRD 160 MILJONER "Robinson" får en ny Robban när expeditionen flyttar över till TV 3. Aftonbladet kan i dag berätta att Robert Aschberg axlar Harald Treutigers och Anders Lundins roll. Och Aschberg, som har en ganska bufflig framtoning i rutan, kommer knappast att lugna ner sig. "Jag är som jag är", säger han och skålar med producenten Hasse Aro.

Harald Treutiger, Anders Lundin och SVT har lämnat skutan.

Från och med i höst tar TV 3 över "Expedition: Robinson" och sätter Robert Aschberg vid rodret.

- Jag vill inte recensera mina företrädare. Både Anders och Harald var bra på sitt sätt. Båda är jävligt duktiga yrkesmän, säger han.

Robert Aschberg är sedan länge etablerad och som tuff, rak och ibland aningen brutal programledare för produktioner som "Baren", "Diskutabelt" och "Insider".

Och han lär knappast förvandlas till mysfarbror när inspelningarna av "Expedition: Robinson" startar i sommar.

- Jag är som jag är. Jag är ingen skådis som spelar en roll, det funkar inte, säger Robert Aschberg.

Har total kontroll

Han kommer att ha total kontroll. Förutom programledarrollen är Robert Aschberg styrelseordförande i produktionsbolaget Strix, som producerar "Expedition: Robinson".

Men själv tonar han ner maktpositionen.

- Jag tackar aldrig nej när TV 3 ber mig om något. Det är min arbetsgivare och det står i mitt kontrakt att jag ska göra allt de säger 365 dagar om året (skratt), säger Robert.

I sommar startar inspelningarna som ännu en gång genomförs på tv-bekanta Tengah. Men flytten till TV 3 innebär inte mer sex och naket, säger programchefen Calle Jansson. Däremot finns planer på ett "Kändis-Robinson", men de är skjutna på framtiden.

- Fokus kommer att ligga på den tuffa prövning som det innebär att vara med - allt från slitet för att överleva till svält och kamp, säger Calle Jansson.

Plågorna och kickarna på ön kommer att skildras mer ingående och närmare än tidigare. Och då behövs mer sändningstid.

TV 3 ska visa tre gånger mer "Robinson" - tre timmar i veckan i 13 veckor mot dagens entimmesavsnitt.

- Om det sedan fördelas på tre timslånga program eller fyra halvtimmar och en heltimme är inte klart ännu, säger Calle Jansson.

Värd 160 miljoner

Enligt uppgift kostar det cirka två miljoner kronor att producera ett timslångt avsnitt av "Expedition: Robinson". Men det är väl investerade pengar.

Mats Ahlin, analytiker på mediabyrån Carat, tror att varje avsnitt kan ge TV 3 upp till fyra miljoner kronor i bruttointäkt på reklam.

Det skulle innebära att SVT:s present till TV 3 är värd omkring 160 miljoner kronor när kanalen sänder tre timmar i veckan i 13 veckor.

Calle Jansson vill inte kommentera siffrorna.

- Men "Robinson" är ett mycket starkt varumärke och såna är viktiga att ha i dagens tv-landskap.

"Robinson" i trean - så blir det

Dan Panas