Cannes bevis på att det våras för tv

TV

Det våras för tv. De närmare 11 000 deltagare från 85 länder på tv-mässan Mip konstaterade att produktion och försäljning tagit fart efter flera års lågkonjunktur och krigsoro. Men betyder det att vi får bättre program i rutan?

Mässan presenterade siffror på att vi bara ser mer och mer tv med den första internationella rapporten om tio års tv-vanor bland två och en halv miljard tittare i 72 länder. Ansvarig för rapporten från franska företaget Eurodata TV Worldwide - Médiamétrie är dessutom en svenska, Maria Hiort. Hennes resultat profilerar tv-tittandet som mänsklighetens tredje största aktivitet näst arbete och sömn.

Fast är det verkligen ett rent tittande som siffrorna handlar om? Må vara att Europa - som toppar tv-tittandet globalt näst USA - avsätter 21 minuter mer än för tio år sen för tv. Må vara att en europé ser 3 timmar och 39 minuter i snitt dagligen. Må vara att variationerna länderna emellan är stora.

Nästan sist ligger Sverige med 2 timmar och 40 minuter dagligen, medan Grekland toppar med nära 4 timmar. Även Italien, Storbritannien, Portugal och Tyskland ägnar mer tid åt tv än genomsnittet. Må vara att USA har största tv-tittandet av alla med 4 timmar och 25 minuter dagligen.

För inte tror väl nån av oss att folk sitter klistrade i timmar framför rutan varenda dag. Snarare berättar siffrorna att vi använder tv som daglig ljudtapet i större eller mindre omfattning i hemmen. Det bruket av tv är inte vad underhållningsindustrins sponsorer - annonsörerna - är ute efter. De vill veta exakt när vi tittar och vilka som tittar. Det är knepigare att få grepp om.

Inte för inte satsar årets Mip på mobilen som ny kanal för annonsörer att nå favoritpubliken. Alldeles lysande profilerade exempelvis Kurt Sillén från Ericssons Mobility World lösningar för såväl annonsörer som tv-kanaler.

Samtidigt tar sig reklamen numera rätt in i sändningarna genom tydligt angivna märken på kläder, möbler, mat och dryck i den genre som växer snabbast eftersom den är mest lönsam för kanalerna att distribuera: dokusåpan. Det är genren som äter upp sig själv intill att bara sex eller döden återstår.

Det hindrar inte att dokusåpan smittar av sig på faktaprogrammen. Mässans dokumentäravdelning Mip Doc visade att naturen inte längre duger för naturprogrammen. Nu gäller lejonungens relationer med mamma. Naturprogrammen håller på att bli rena Bergmandramat.

Självklart är förstås "Saraband", Ingmar Bergmans senaste familjeporträtt mässans nyhet från Sveriges Television. Bergmans förmåga att sätta svensk tv på världskartan sviker inte nu heller. Och räkna med att Marie Nyreröds varma orädda möte med honom blir nästa storsäljare när mötena klippts ned till internationellt format. Redan finns en suverän disposition av materialet genom redigeringen av den internationellt prisbelönte Kurt Bergmark. Man vill hoppas att han får in Bergmans personliga kommentarer till filmserien i somras i Nyreröds sällskap.

Traditionen inom Sveriges Television att smussla bort Bergmans passion för tv sviker hon dessvärre inte.

Bergman avbryter sin egen glödande kärleksförklaring till tv-mediet under sändningen som vore han tillsagd att knipa käft.

Inte ens visningen av snutten ur tv-världens första opera, "Trollflöjten", 1975, tillåts uttrycka förhållandet Bergman och tv. Snutten ska istället påminna om att Bergman i sin dag regisserat tre operor! Som om antalet regisserade operor vore viktigare än ett rakt besked att Bergman med "Trollflöjten" var pionjär i tv-världen i stort och satte svensk tv på världskartan, förutom att han med stor generositet gav företaget rättigheterna till programmet.

Inte ett ord i Nyreröds program om Bergmans förmåga att skapa närhet med tv-kameran fast det är grunden också för den andra världsframgången, "Scener ur ett äktenskap".

Det är den ynkligaste ynklighet att samma svenska tv som jag ser sko sig i Cannes på Bergman, inte en enda gång under tre timmars Nyreröd kan stå för att ett av de viktiga kapitlen i hans karriär är hans insatser för tv. Jag mår illa när jag ser hur svensk tv handskas med hans generositet.

Kerstin Hallert