Mip - ett globalt nav i tv-program- handeln

TV

Världens största tv-mässa, Mip-tv med sina 12 000 deltagare är lika diskret utåt som den får festival­palatset att bågna. Mässan betyder långt mer för varenda en av oss än maj månads glittrigt haussade filmfestival. Till skillnad från biofilmen, kollar alla tv ­varenda dag. Enligt Eurodata TV Worldwide som ensamt mäter det globala tv-tittandet ökar tv-tittandet per person för vart år som det naturligaste som finns. Världsgenomsnittet framför rutan är dagliga tre timmar och sju minuter.

Värst är amerikanerna med fyra timmar och 28 minuter medan svenskarnas dagliga tv-­konsumtion hittills kommit upp till två timmar och 35 minuter.

Under 42 år har Mip-tv varit ­navet i den globala tv-världens handel med program. I många år var Sveriges Television, SVT, en av de riktigt stora inköparna med majestätiska delegationer. Listan på nedresta från SVT är fortfarande magnifik. Lika magnifikt är förstås att tv-chefen Jutterström, liksom programdirektören Jakobsson, aldrig infinner sig till skillnad från chefsgarnityret på exempelvis fyran.

Likgiltigheten speglar inte bara en avsaknad av passion för tv-mediet. Det handlar också om en oförmåga att se mässan som ett viktigt evenemang för Sverige. Inget kan sälja Sverige bättre än tv, fråga Ingmar Bergman.

Medan danskarna på mässan ger järnet för HC Andersen 200 år saknar Sverige serie eller dokumentär om sin egen världskändis i år, Dag Hammarskjöld 100 år. Vilket missat tillfälle!

Det Sverige har att komma med är annars kvalitet för rutan som dessutom väl speglar trenderna i tiden, flera redan belönade med prestigefyllda priser. Men det är inte nog för att synas bland 92 andra länder.

När Sverige syns på mässan – det gör Sverige nämligen – så beror det på att de privata bolagen ger järnet. Som Ericsson som kränger tv bortom tv-apparaten med sin mobiltelefoni från ett smart synligt stånd i ett av festivalpalatsets bästa utrymmen och engagerar sig som medarrangör av och deltagare i debatter .

Eller ta det internationella intresset för tv-bolaget Strix. Med dokusåporna ”Farmen” och ”Baren” är svenska Strix global trendsättare. Greppet att använda kändisar som medverkande i ”Farmen” var Strix först ute med. Kändisar som arbetskraft i tv har fått hela genren att knaka av tittarsiffror.

Om det är något världens största tv-mässa påminner om så är det att tv-tittandet bärs upp både av en vital kommersiell tv och en lika dynamisk allmän-tv.

Den djärva amerikanska satsningen på tv-serier som utmanare av dokusåporna är mässans mest spännande drama. ”Desperate housewives” (i femman) har sålts till 130 länder inklusive ­Albanien. Andra storsäljare är thrillers som tangerar det övernaturliga som i fyrans ”Lost”. Nu garneras serierna med trendig religiös atmosfär som i ”Medium” som fyran visar senare i år.

Blodig verklighet levererar rader av europeiska bolag apropå 60-årsminnet av Hitlers fall. Heinrich Breloers tre delar om Albert Speer och Hitler bör vara ett givet köp för SVT som i somras visade Breloers epokgörande serie om familjen Mann. Samma metoder används nu av Breloer för att profilera en Hitler som närmast avundsjuk på den klass han tyckte Speer ägde. Breloer låter kända stjärnor medverka i dramatiserade avsnitt vid sidan av bevarade filmsnuttar och nya intervjuer med ­efterlevande. Men framför allt har Breloer grävt fram nya fasansfulla fakta om Speer själv. Fyran för sin del har köpt in en annan tysk serie, ZDF:s l9 avsnitt långa ”Århundradets krig” som börjar i maj.

I deckargenren låter amerikansk tv naturvetare ta över advokaternas stjärnroll. I ”Numbers” får mattegenier lösa mordgåtor lovar fyrans inköpare Clara Scherman, som också laddar med inköp för lanseringen av fyrans kommande digitala faktakanal. Laddar gör också chefen för TV8, Anna Rastner, som står för det svenska digitala tv-landskapets andra faktakanal. Den tredje faktakanalen, SVT:s digitala Kunskapskanalen, har fått konkurrens redan innan den marksända digitaltv:n är en påtvingad verklighet.

Tv-trenden naturkatastrofer lockar inte svenska inköpare. Men än sen, de finns i dvd-format som BBC:s effektsåpa, ”Supervolcano”.