Unga användare ger framtid för tv i mobilen

TV

Innehållet är det viktiga hette det varenda dag på den stora mässan Mip-tv och så har det låtit nu i 42 år.

Årets stuk profilerade snarare den ­reklamfinansierade ­­­­tv:n på väg in i en ­annan värld än reklamav­brottens.

Man kunde se de stora varumärkena Volvo, Heineken, Proctor & Gamble hårt, hårt krama producenter och tv-bolag för gemensam trivsel i den tv där reklamavbrotten ersätts av produktplaceringar inne i själva sändningarna.

Digitaltekniken ger ökade möjligheter för ­publiken att se tv utan reklamavbrott. Detta ­drama är den heta såpan med många cliffhangers i verklighetens tv-värld. Den vanliga tv-apparaten hemmavid blir mindre och mindre enda sättet för tv att nå publiken. Tv i datorn, javisst, men årets tv-mässa ångade av allt hetare turer med mobiltelefonin.

Lika bra alltså att lära sig nya ordet ”mobisoder”. Det är
Den mirakulöst låga kostnads- medveten- heten hos unga mobil- användare kan göra tv när som helst och var som helst till ett

absolut behov

tv-serier gjorda för mobilen med avnitt tre minuter långa. Förra året lockade ­mobisod-tv 60 programmakare, i år är siffran uppe i 300. Annonsörerna är förväntansfulla. Chansen för mobilanvändare är absolut noll att komma undan reklamen med mobisod-tv.

Amerikanska tv-bolaget Fox som gör tv-serien ”24” har redan brutit ner succén i mobisodformat. Det görs i vetskap om de miljarder och åter miljarder som just nu investeras i de digitala motorvägarna. Mobisoder är uppriktigt sagt ingen vidare njutbar tv och garanterat det absolut dyraste sättet att kolla en serie. Branschen satsar i första hand på de unga användarna. ­Senaste modellen på mobilen knäcker alltid fett i den annonsörattraktiva gruppen 18–24 år. ­Kostnadsmedvetenheten är lika mirakulöst låg som idén med tv när som helst och var som helst kanske kan göras till ett absolut behov i den mobil som snabbt får allt fler funktioner.

Men den stora trenden är fler och fler tv-program där annonsörerna syns genom så kallad produktplacering. Annonsörerna syns i själva sändningarna genom de föremål de tillverkar. I Europa ställer produktplacering till med problem. Lagstiftningen, inte bara i Sverige, har aldrig förutsett utvecklingen.

Fyran har drabbats av så höga böter av Granskningsnämnden för den produktplacering som förekommer i amerikanska serier som ”Oprah Winfrey show” att Oprah lagts ner. För tittarens del betyder lagstiftningen censur av programutbudet. Bra program får inte sändas i svenska kanaler. Så var det förstås aldrig tänkt.

Granskningsnämnden kan själv mycket väl starta en diskussion i frågan, inte minst med tanke på att Storbritannien ändrar sin lagstiftning. Publiken ska inte undanhållas program för att utvecklingen inom reklam-tv tar nya vägar. Men i Sverige är det moltyst. Granskningsnämnden för sin del granskar inte lagstiftningen.

Minst av allt synliggörs och granskas Granskningsnämnden. Nämndens av regeringen utsedda ledamöter kan inget om tv och inget alls om trenderna i tv-världen. I alla andra branscher måste viss kunskap till för en sund utveckling i allas tjänst. Vi accepterar inte en nivå som tillåter att benbrott botas med magnecyl. Men i fråga om tv är det blinda nitet satt i högsätet. Granskningsnämndens agerande i tv-landskapet på rader av plan har en glöd som får inkvisitionen att blekna, aldrig synliggjort i något enda medieprogram.

Nämnden blundar för att ingen nationell lagstiftning kan hindra de krafter som är i rörelse inom tv. De alltmer flytande gränserna mellan tv-program och sponsorer är ett faktum och problemen greppas inte med föråldrade paragrafer.

Nästa serie på fallrepet är mycket riktigt ”Dr Phil”, konstaterar fyrans informationschef Göran Ellung i Cannes. Nästa fråga för svenska tv-tittare måste förstås bli hur vi ska få tillträde till bra program när lagen ser ut som den gör.

Som om vi inte var hunsade nog med det brutala införandet av digital-tv till nedsläckning av analoga sändningar och – som det hette i diskussionen i ”Debatt” om digital-tv – beslutat ”i demokratiska former”.

Det är bra med ”Debatt” som synliggör den för politikerna osynliga verkligheten. Man önskar att fler program i tv handlade om tv. Inte minst utifrån den verklighet som synliggörs med tv-mässa.

Kerstin Hallert