Dödstyst om vad de kostar

TV

Livsstilsprogrammen är en angloamerikansk genre rakt genom alla kanaler från ettan till femman. Publikframgången är en sak, en annan om det stora utrymmet rimmar med det uppdrag som allmän-tv-kanalerna – SVT 1, SVT 2 och TV4 – har. De ska ha medvetandegörandet som den röda tråden i sin verksamhet.

Livsstilsprogrammen däremot anonymiserar verkligheten, antingen de visas i angloamerikansk originalversion eller i svensk tappning – oavsett om ämnet är matlagning, städning, barnuppfostran, heminredning, viktminskning. Själva idén att alla har samma förutsättningar att påverka sin livskvalitet är anonymiserande.

Tipsen må vara aldrig så konkreta när samtliga blundar för inkomst, klass och kulturskillnader. Aldrig ett ord om pris i tid och pengar, eftersom det kunde väcka frågan om alla verkligen har lika mycket tid och ­pengar.

Genren domineras av matprogrammen. Det anglosaxiska greppet är så starkt att ettan med sin senast inköpta matserie, ”Lugna kocken”, speglar det franska köket genom en till Frankrike utflyttad brittisk stjärnkock.

Det självklara vore ju att direkt från fransk tv köpa in en serie om fransk matkonst. Det skulle förstås medvetandegöra de anonymiserande finterna i svenska matprogram. Till skillnad från de franska ges aldrig besked om vad ingredienserna i rätten kostar, lika litet som någon granskning av kvaliteten på produkterna görs.

Inte heller handlar de svenska matlagarproffsen råvarorna i vanliga butiker. De nöjer sig med att tala om betydelsen av bra råvaror. Publiken medvetandegörs inte med beskedet att den kvalitet svenska butiker ger vanligt folk är en annan än den matproffsen privilegieras med.

En enda konkretisering av den svenska verkligheten har dock blivit möjlig genom ett matprogram: ”Melkers krogakut”, just nu i repris i fyran. Man får ståpäls av påminnelserna om det kulinariska eländet ­Sverige med ett matproffs som ­Melker Andersson där han orädd konkretiserar krogen bakom kulisserna. Det är tv som medvetandegör.

Varför inte börja konkretisera verkligheten med dagliga besked om arbetslösheten?

Kerstins kanoner

Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM

Kertins kalkoner

Tyst den 6 juni.
Foto: MATTIAS CARLSSON
Tyst den 6 juni.