Allsången ett miljonklipp

Artisternas gratisreklam är värd 36 miljoner kronor

1 av 3 | Foto: MONTAGE - Bilden är manipulerad
GULDSHOW PÅ SKANSEN Att sjunga i ”Allsång på Skansen” är värt miljoner för Darin, Magnus Uggla och Lena Ph. Enligt en tv-chef är varje låt som framförs live i programmet värd nära 830 000 kronor omsatt i köpt reklamtid.
TV

Det hemliga reklamspelet i sommarens ”Allsång på Skansen” är värt 36 miljoner kronor.

Bara kvällens artister tjänar över sex miljoner.

– Jag räknar inte så, säger SVT:s producent Gunilla Nilars.

I kväll startar en ny omgång av ”Allsång på Skansen”.

De senaste åren har

SVT:s populära musikprogram blivit en maktfaktor inom den svenska nöjesindustrin. Att sjunga live i programmet är guld värt för svenska artister.

–Jag har svårt att se att det skulle finnas ett bättre marknadsföringsfönster tillgängligt just nu, säger Joachim Nordlind, tv–chef på mediebyrån Carat.

Enligt hans bedömning är varje låt som framförs live i ”Allsång på Skansen” värd nära 830000 kronor, omsatt i köpt reklamtid.

Det innebär totalt drygt 36 miljoner kronor för sommarens omgång.

”Det är jätteviktigt”

Lockar kvällens premiär lika många tittare som fjolårets ger det 6,2 miljoner i marknadsföring för gästerna Sven–Bertil Taube, Magnus Uggla, Lena Philipsson och Darin.

–Kan man framföra sin senaste singel kommer det definitivt att driva försäljningen. ”Allsång på Skansen” är jätteviktigt, säger Joachim Nordlind.

SVT styr innehållet

Många av årets gäster turnerar i sommar.

Magnus Uggla, Lena Ph och Darin har exempelvis premiär på sin stora sommarturné nästa måndag.

–Det är absolut inte vår önskan att marknadsföra turnéer eller skivor. Men samtidigt vill vi ha aktuella artister, säger Gunilla Nilars, SVT:s producent för ”Allsång på Skansen”.

Hon säger att arbetet med att boka artister till programmet är ”ett givande och tagande”.

–Men vi försöker styra innehållet. Ingen artist får bestämma när de ska komma. Men när det gäller de allra största måste vi ibland foga oss efter deras turnéer.

–Jag sitter inte och räknar på hur mycket de tjänar på att vara med här. Vi är inte i första hand ett fönster för ny musik, men man får heller inte vara fånig och förbjuda alla hits. Vi vill ha tittare, säger Gunilla Nilars.

Här är kvällens premiärprogram

Läs mer:

Tobias Lindner