Tv via mobilen nytt men dyrt

TV

Mobilen är nya tv-modet. När 11 600 tv-proffs samlades under en hektisk vecka på tv-mässan Mipcom i Cannes för att köpa och sälja program var innefrågan konsten att stuva om programmen för tvåminuters avsnitt för mobil.

Mipcom delade ut pris för bästa mobil-tv-sändning. Bildkvaliteten håller visserligen inte jämna steg med branschens fingerfärdighet. Inte heller är mobil-tv ett billigt alternativ, hur sant det än är att färska siffror talar om 50 miljoner användare redan i dag, de flesta i Japan och Korea.

I Sverige är en av de snabbast växande högarna hos kronofogden obetalda mobilräkningar. Högen lär växa. Nästa års stora sportevenemang, OS och fotbolls-VM, ska lansera mobilen som tv-världens ipod.

Tv-soffan är i alla fall ute. Med tv i bärbara datorn kan man kolla sändningar var man än är. Bredbandstekniken öppnar för sökmaskinerna – Google, Yahoo och MSN – med direktkontakt från tv-bolagen till användaren vid dataskärmen. Resultatet är absolut koll på det egna tittandet. Så vad ska vi ha tv-kanaler till? Nätet är redan på god väg att bli nöjesmonstret i tiden.

En annan femma är att tv-kanalerna i sin tur inte är särskilt intresserade av att publiken är väl orienterad i trender och utbud i skilda genrer. Svensk tv:s mediemagasin är som bekant enkla predikstolar för den politiskt korrekta nedlåtenheten gentemot tv som fenomen.

Det för Sverige och svensk tv mest hedrande under mässan var den amerikanska tv-akademins nominering av tre svenska tv-program i klasserna för en internationell Emmy, två av dem gjorda av Marie Nyreröd – som ingen brytt sig om att ta till Cannes – och det tredje av en överlycklig Nahid Persson, på plats. Bakom henne satt tv-chefen Jutterström och programchefen Nilsson. De två tv-cheferna försvann genast vid beskedet utan ens ett tydligt grattis till Nahid och framför allt utan att göra sig tillgängliga efteråt.

KERSTINS KANONER

KERSTINS KALKONER

Kerstin Hallert