Liken tar över i tv

Fördubbling av döda kroppar i amerikansk tv

TV

Döda kroppar och ruttnande lik tar över i amerikansk tv.

Antalet lik, kroppsdelar och närgångna bilder på ond bråd död har mer än fördubblats på ett år.

Nu kritiseras trenden hårt av föräldrar i USA, som kallar den skadlig.

Khandi Alexander och David Caruso undersöker lik i ”CSI Miami”.
Foto: cbs
Khandi Alexander och David Caruso undersöker lik i ”CSI Miami”.

Det är i spåren efter de populära amerikanska rättsläkarna i Las Vegas som antalet lik som underhållning ökat lavinartat.

Under bara en vecka i september visade de sex största tv-kanalerna underhållningsprogram med sammanlagt 63 döda kroppar - på bästa sändningstid.

Det kan jämföras med exponering av 27 mänskliga lik under samma tid förra året.

Dessutom har specialeffekter och smink erövrat ny mark som ger tittaren detaljerade obduktionsscener rakt in i vardagsrummet.

På bara en vecka i höstas kunde tv-surfarna i USA hitta följande på barnvänlig tid i de stora kanalerna:

Kvarlevor hängande i ett träd, med kråkor som rotar och ett kranium fullt med mask.

En kvinna som blir påkörd och lemlästad i närbild av en bil.

En person som dör i närbild i samband med strypsex.

Ett dödande skottsår där blodet sprutar ur bröstkorgen på offret.

En man som brinner till döds under svåra plågor.

Närbilder på en mördad kvinna vars ögon saknas och ögonlocken sytts igen.

En obduktionsassistent som arbetar med pincett för att gräva en diamant ur bröstkorgen på en död man.

En strippa som får halsen avskuren i närbild.

- Allt inom tv idag handlar om att behålla greppet om tittaren, säger Martin Kaplan, professor i kommunikation vid University of California.

Serien som både startat och överlägset leder trenden är ”CSI”, som även sänds i svensk tv.

I USA tror experter att det är just de närgångna bilderna på lik, kroppsdelar och obduktioner som lockar.

- Tv-cheferna är intresserade av sånt som lockar tittare. De frågar sig inte om föräldrar tycker att det är bra för barnen att se. Deras jobb går ut på att tjäna pengar, säger David Walsh, chef för organisationen National Institute on Media and the Family.

Flera intressegrupper vill nu ha stopp på trenden.

Man planerar också att försöka övertala annonsörer att välja andra program än splatterserierna.

Caroline Olsson