Aftonbladet
Dagens namn: Georg, Göran
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nöjesbladet / TV

”Jag har övningskört i tio år”

Nu har signaturen ”Henrik” gett upp drömmen om körkortet

I torsdagens Eftersnack pratade vi om att ta körkort.

Många av dem som mejlade tycker att det är alldeles för dyrt att ta körlektioner, medan andra tycker att man måste ta hänsyn till körskolornas kostnader.

Läs alla inlägg här.

Det är väl upp till den som ska ta kortet hur dyrt det ska bli.

Jag körde här med min dotter hon läste och gjorde en djupinlärning skrev och klarade sig första gången med god marginal sedan körde jag med henne och tog 2 lektioner på körskola.

Totalkostand 3200:-

Det är väl inte dyrt då var nog mitt dyrare 1967.

/Sven-Erik

 

-----

 

Är det för dyrt att ta körkort?

Ja

 

Borde alla ha körkort?

Absolut inte!

Det är alldeles för lätt att ta körkort. Man undersöker inte lämpligheten hos förarna.

När det är så dyrt att ta körkort så borde en del av summan gå till att undersöka lämpligheten hos varje sökande, t.e.x. moget tänkande i trafiken, lugn under stress, alkoholvanor, hålla hastighetsbegränsning osv.

 

Dexx

 

-----

 

När jag tog körkort för 27 år sedan som privatist fanns det redan många som tyckte att det var för dyrt att gå på körskola.

 

Ungefär samtidigt startade körskolornas effektiva lobbyverksamhet med att försvåra för privatister.

 

De hävdade att privatister var mycket sämre bilförare och inte klarade uppkörningarna.

Politikerna köpte deras skitsnack och resultatet ser vi nu.

 

Priset för ett körkort har rusat iväg till vansinniga nivåer och ungdomar har inte råd med det längre.

 

Se till att underlätta för privatister igen så att körskolorna får lite konkurrens.

 

Själv klarade jag körkortet på första uppkörningen och har 27 skadefria år, antagligen tack vare att jag var privatist.

 

Michaela

 

 

-----

 

Allt är givetvis en sak som du kan se från två håll. Här jag bor (Eksjö, småland) kostar en billektion 470 kr för 40 min. Vilket jag själv kan se som lite dyrt, dock har jag så bra föräldrar att dom betalar mina lektioner. Men när jag kör här så känner jag att min körskolelärare säger vad jag gör för fel på ett snällt vis, vilket betyder att jag lär mig det lättare.

Sen tycker jag att det är roligt att köra bil med och har ett bilintresse, vilket gör det hela så mycket lättare.

När jag nu pluggar på Gymnaisiet har vi även en valbar kurs så att vi kan lära oss körteorin under skoltid, vilket inte många andra skolor har.

 

/tobias S

 

-----

 

Jag klarade mitt körkort i oktober i år efter att ha hållt på sedan i februari. Min körskola har fått mycket kritik för att "mjölka" sina elever på pengar..De ljuger om antalet lektioner man har kvar, de vägrar gå vidare till nästa moment trots att man redan kan vad som krävs.. Jag kan också säga att det tog en jäkla tid innan jag fick uppkörning, trots att jag var färdig med alla moment.....

Det jag vill få fram är alltså att en del bilskolor tenderar att vara otroligt måna om att få ut så mycket pengar som möjligt av eleven. Inte undra på att det blir en dyr nota till slut! / Emma i Borås

 

-----

 

Undrar hur de som klagar på att det är så himla dyrt att ta körkort ska ha råd att utnyttja körkortet sedan eftersom det kostar minst 1500 kr i månaden att ha en bil med skatt, försäkring, besiktning, reparationer, parkering, sedan tillkommer det ju bensin, värdeminskning, och eventuella lån för att köpa den. Det är säkert 2 körkort på ett år, minst!

När jag tog körkort så prioriterade jag körkortet istället för att åka till Thailand eller USA som de flesta av mina vänner.

Jag tycker inte att staten ska bekosta eller subventionera körkortsutbildningar, vill man ha körkort får man offra sig lite.

 

J.J

 

-----

 

Att ta körkort är väl något som de allra flesta drömmer om. Det innebär att inte bara åldern 18 gör att man känner sig vuxen, utan det innebär även att man kan börja sin körutbildning som är en väldigt stor grej.

Jag håller nu på med körkortet och är väldigt förvånad att jag redan är uppe i över 13.000. Det är ett paket med ett antal körlektioner, sedan teorimaterial/lektioner, halkbana, teoriprov, landsvägskörning e.t.c.

På uppkörningen blir man mer stressad och pressad än man behöver, med tanken på de ytterligare kostnaderna om man inte klarar körningen.

Det är helt klart alldeles för dyrt att ta körkort. Har även hört att vägverket förmodligen ska höja avgiften för uppkörning till ca. 800 kr, då man också ska hyra bilen som ligger på 450 kr (då beroende på ställe). Körningen tar ungefär 20 minuter och kostnaden blir 1250. Det är sjukt..

Elina Bergh

 

-----

 

Det är jävla ockerpriser som körskolorna tar på priserna för att ta körkort!

Svempa i Sthlm

 

-----

 

Jag tog mitt körkort för ca 3000 kr då min skola betalade för 10 körlektioner och jag började övingsköra när jag var 16. Sedan kan det vara smart att köra upp i ett mindre samhälle (mindre trafik, de kan sabba för dig trots du kör "rätt") Körkortet är INTE dyrt, klarar du inte av en uppkörning så är du helt inte lämpad för att kära själv i trafiken!!!! Jag håller dock med att vissa körskolor kan vara ute efter pengar, men varför baar köra hos 1 då....

 

Håller med han från Los Angeles, inte kan ett körkort kosta 12 dollar..... då får det ju vissa konsekvenser o¨xå..

 

Dolce Vita**

 

-----

 

Ögnat igenom ett antal vansinnesinlägg. Hur kan man säga såna saker som att folk borde köra mer privat så blir det billigare??? Långt ifrån alla har bil idag eller tillgång till en bil, bensinpriset är vansinnigt högt. Jag instämmer i att många körskolor tar ut ruskigt höga avgifter och att det finns karteller som pressar upp priserna. Mitt körkort har jag haft i 4 år, kostade inte så vansinnigt mycket, men som student så kändes ändå varje krona. Jag var listig och frågade runt vilken körskola jag borde välja och fann en som brutit kartellen, detta orsakade inte några problem alls när jag skulle få uppkörningstid. Jag hade också tur med kompisar som ville ställa upp och hjälpa mig ta körkort. Köra med någon i familjen var uteslutet då jag inte längre bodde i samma stad.

 

Något som fascinerar mig är att det på vissa gymnasieskolor går att välja körteorin som en kurs, så klart man kan spara in några slantar om det alternativet finns. Men inte finns det på alla gymnasier, jag kunde då inte välja det.

 

Det måste inte vara dyrt för att folk ska värdesätta att ha ett körkort. Teorin borde finnas som tillval för samtliga gymnasieelever, oavsett vilken skola de går på och var i landet de bor. Genom skolan borde det finnas möjlighet till att ta körlektioner eller att få de till subventionerat pris på en körskola.

 

Sedan detta att man nu måste gå igenom en utbildning för att privat få övningsköra med någon, vad är det som gäller??? Får staten in så mycket skattepengar från körskolorna att det har blivit livsviktigt att alla ska lära sig köra hos en körskola? Eller är det ett sätt att säga att körkortet är inget värt? Det brukade räcka med 5 års prickfri körning, den som lyckats med det kan man rimligen anta är en bra bilförare och den borde få ha rätten att lära någon annan köra. Men genom denna lagändring så säger man alltså att man inte litar på att den som kört bil 5 år i sträck utan att bryta mot någon lag, fått en böter eller något. Så oavsett hur denna person lärde sig köra bil så var det alltså inte bra nog.

 

Om vi nu prompt ska ha en sosse-regering så fram med lite mer lika för alla, i nuläget har inte alla lika möjligheter att ta körkort och att det är dyrt garanterar inte att det bara blir bra förare på vägarna. Det betyder snarare att det bara är de som har råd som kör, sen när gör pengar en till en bättre människa? Eller i det här fallet mer exakt, en bättre bilförare?

 

/Student

 

-----

 

Jag betala ungefär 2500 kr för körkortet.

Pluggade teori själv och körde bara med föräldrarna.

Skippar man dom dyra körskolorna så kommer man undan relativt billigt.

 

/JK

 

-----

 

Hej!

 

Mitt namn är Shaban Malik och jag är 22 år och arbetslös. Jag försöker ta körkort men det verker som jag kommer aldrig klara på grund av höga kostnader. jag har lånat pengar från Resursbank för att kunna ta körkortet och jag har lagt mer än 10 000 men det kommer bli mycket mer tror jag men nu börjar jag tappa lusten om att ta körkort

 

Jag är klar med halkkörningen och teori och jag har redan uppkört bilen två gånger men jag fick inte godkänd handläggare sa att jag behöver köra mera körlektioner men var i från ska man hämta pengar för att kunna lägga på extra körlektioner. En dubbelkörlektion koster 669;- idag och då är det en timma man kör och man hinner inte med allt göra det jag ser ingen väg så darför ger jag upp

 

De flesta jobb jag söker idag så krävs det att ha körkort och till gång till egen bil men det är omöjligt att ta körkort i dagens lägge jag ger upp :(

 

-----

 

Till Vederbörande,

som trafikpedagog och gammal trafikskoleinnehavare år jag den första att erkänna att det är för dyrt att ta körkort.

 

Dessutom är det mycket dålig lönsamhet att driva trafikskola.

En lärare på gymnasiet har en undervisningsplikt på mindre än 30 timmar i veckan,

en trafiklärare i privat trafikskola måste ha en undervisningsplikt på 52 timmar i veckan ( i båda fallen lektionstimmar)

 

Skulle en trafikskola ha samma lönsamhet som en el-firma eller en konsultfirma , och skulle en trafiklärare ha samma arbetsförhållanden som en högstadielärare eller gymnasielärare , med undervisningstider o s v , och samma höga löner, ( en trafiklärare har lägre löner än en förskolelärare)så skulle vi vara tvungna att höja lektionspriserna med fyra hundra procent.

Men det är inte möjligt.

 

Vi har många gånger krävt att samhäller , i Högstadiet och Gymnasiet, skall införa obligatorisk trafikundervisning med målet körkort.

Trafiklärare kan vara ämneslärare,

själv har jag tidigare gått en lärarutbildning på högskolan för behörighet att undervisa pågymnasier, men lagstiftarna har ännu inte gjort något. Många högstadielärare har även gått denna extra lärarutbildning för rätten att vara trafikpedagog.

 

Man bör och måste fortsätta den ganska bra trafikundervisningen som man har på lågstadiet och mellanstadiet för gångtrafik och cykeltrafik.

Med obligatorisk mopedtrafikutbildning för EU-mopedförarbevis, samt föt traktorkorts undervisning och prov i Högstadiet för alla.

Sedan måste detta fortsätta med motorcykelundervisning och MC-körkort vid 16 års ålder samt fortsatt trafikundervisning till Bilkörkort och lastbils och buss körkortsundervisning vid 18 till 19 års ålder.

Först skall teori klaras , sedan skall lämplighetsintyg erhållas, oavsett lämplighetsintyg eller inte måste praktisk körundervisning ske på skoltid.

Ordnat först på körgårdar och halkbanor och sedan på landsvägar, kan man vara klar med utbildningen för det stora flertalet av eleverna, så de kan erhålla bilkörkortet med studentexamen.

Skolorna måste erhålla prövningstillstånd och ha rätt att godkänna.

 

Vägverket bör inte ha något med detta atta göra.

 

Vi hör aldrig att skolor som utbildar läkare, inte skulle få avgöra om läkarkandidaten är godkänd eller inte, man måste inte prova läkaren inför en amatörpanel ! ?

 

Deta är en rättvisefråga och viktigt för att framtida ungdomar inte skall bli än mer arbetslösa.

För utan körkort är det ofta omöjligt att få jobb.

 

För full sysselsättning krävs att alla unga får körkortet i skolan.

 

Ingenjör och urbildningsledare

Roland Nilsson

 

-----

 

Det är i dagens samhälle mycket viktigt att alla som har förmågan har möjlighet att ha körkort. Eftersom väldigt många är bosatta där kommunikationer inte fungerar tillfredställande, framförallt schemalagt arbete, så missar de kanske chansen till arbete. Enligt a-kassans regler skall de då vara tvungna att flytta eller veckopendla. Här tas då heller ingen hänsyn till ekonomin. Har man dessutom enbart a-kassa att leva av på månaden och kanske dessvärre är ensamstående så är chanserna minimala att kunna ta körkort. Sänkt kostnad för att erhålla körkort är ett krav för att få igång rörligheten på arbetsmarknaden till viss del. Ha körkort med som kärnämne i gymnasieskolan för våra ungdomar.

 

Hälsning från en arbetsförmedlare

 

-----

 

Jag tycker det var billigt, tog mitt kort för snart 10 år sedan och körde privat, det jag fick betala är 1750 kr inkla halka! Nu kostar en lektion 3-4 ggr så mkt som då, så varför ens köra med skola, då de bara vill ta ens pengar?! Man kör som en gud och ändå måste man ta 4-5 lektioner. Jat tog mitt privat, klarade allt på 1a försöket. Körde en (1) gång på skola, han tyckte att jag ska öva på ditten datten, 2 v senare hade jag kortet i handen, så mitt tips är att strunta i körskolan! Sen är 10000 kr för ett kort ej så dyrt, minska på supandet så löser det sig!!! Sen är vissa ej lämtade för att ta kort, bara ett inse....

 

/Schumi

 

-----

 

Om dom som vill ha sitt körkort vid 18årsdagen tänkte till lite så skulle

körkortet bli billigt som exempelvis kom till bilskolan när du är 16 år och

börja där för att lära dig grunderna. Kör kanske en eller två lektioner gå

hem och öva kom tillbaka ta någon lektion o hem o öva igen så kommer ditt

körkort att bli billigt. Du kommer att vara klar kanske vid 17 år och kan

alltså få mycket övning under ett år hemma och med detta har du spridit ut

kostnaden och du har lärt dig rätt från början så då behöver inte bilskolan

använda kanske ca 30 % av tiden för att lära om allt som vart galet

hemifrån. Det nya att alla som kör privat måste gå kurs är det bästa som

hänt för alla elever då körkortet blir billigare och att föräldrarna kommer

att förstå vad vi håller på med i bilskolan. Det största problemet nu är att

eleverna inte har den dom kör med hemma med sig i bilen, den som har sin

handledare med i bilen har ett stort försprång då dom övar samma sak hemma

som hos oss och det blir ett billigt körkort på köpet.

Om du nu tar exempelvis 30 lektioner på 40 vardera så blir det 20 timmar det

vill säga en halv arbetsvecka för att lära dig att köra bil. Jämför hur

länge går du i gymnasiet och vad blir du av det i slutändan. Hos oss på

bilskolan får du körningen på kanske en halvvecka och räknar man in teorin

med allt vad det gäller så, ok du har nog lagt ned ca 2 veckor innan du är

färdig med dit körkort.

Ska man diskutera priset så måste man se vad allt kostar för bilskolan som

exempelvis en bil för 250-300 000 vart tredje år , bensin på 12kr lit.

försäkringar , lokalhyra osv dvs ca 65-70 000 per bil och månad.

 

Johan en bilskolärare i en mellan svensk små stad

 

-----

 

Priserna för ett körkort, skulle varit åldersbaserat.En 18-åring skulle få betala 50.000 kr, 35-åringen 3000 kr.Jag jobbar som yrkeschaufför, och ni annar inte hur många "snorungar" som kör, rent ut sagt som svin.För alla oss som jobbar ute på vägarna är dom som tickande bomber.Och kom inte med snacket att det inte bara är unga som kör för vårdslöst, till 90 % är det så, och utan någon ordentlig erfarenhet av bilkörning, konstigt nog händer det inte fler olyckor än vad det gör. Nä det är helt klart en mognads sak, med trafik.

 

/Per 12.000 mil/år

 

-----

 

Har gjort 3 uppkörningar, tagit 20 lektioner och gjort halkbanan och teoriprovet 2 ggr nu...Urk! Tog min första körlektion för 8 år sedan. Nu är jag upp i 20 000 kr. Det är för sjukt dyrt. Och jag tycker körskolorna mjölkar körstudenterna på pengar.

 

/Adde

 

-----

 

Hej!

 

Jag tänkte bara säga till signaturen 'Micke' som tog 2

körkort (han och brorsan) för 6000 kr. Det är lögn!

Körkortstillståndet kostar runt 1300, halkintyget ca.

1600, det gör nästan 6000 för två. Men vad kostade

bara bränslet för deras utbildning? De borde få en

grundkurs i ekonomi: kostad är inte samma sak som

godtyckligt utvalda direkta utlägg: deras

övningskörning kostade inte bara en massa extra i

bränslekostnad utan den bilen hade väl andra indirekta

kostnader också (avbetalning, skatt, besiktning,

underhåll, försäkring, värdeminskning), som de så

vackert glömt bort. Bilskolorna är inga

välgörenhetsinrättningar utan affärsdrivande rörelser:

det kostar runt 600 kr/timme att driva en skola med

alla dessa bil- och lönekostnader. Se helhetsbilden! /Victor

 

-----

 

Jag är Trafiklärare och vill bara säga att om jag skulle klara mig utan lön, om jag skulle kunna undervisa i en gammal Amazon som inte kostade något i bränsle, reparationer och som höll i all framtid, om jag skulle kunna klara mig utan att annonsera, om jag skulle klara mig utan telefon, fax, overhead m.m., om jag skulle kunna klara ha teorilektioner på trottoaren och om mina elever hade med sig egna datorer till undervisningen så skulle det nästan vara gratis att ta körkort.

 

/Johan

 

-----

 

Visst kan man tycka att det är dyrt att ta ett körkort, har man inga pengar undanstoppade så blir det ju mycket på en gång.

 

Men när man säger att ett körkort är dyrt, vad jämför man med då?

 

Körkortet är en investering för livet och det är då, så vitt jag vet, den enda ”utbildning” där man är så bra som möjligt ju färre lektioner man har tagit!

 

Jämför det med en läkarutbildning, äh skippa metabolismen och hoppa direkt in på ”kirurgi avsnittet” ! Så vi blir klar nå´n gång! Där vill man ju lära sig så mycket det bara går om människokroppen och olika symptom osv. för att kunna bemöta alla sorters krämpor när man kommer ut i ”det verkliga livet”.

 

Körkortet ska gå fort som bara den, inte kosta något, och ju mindre man kan ju bättre är man!? Frågan är när man blir sjuk om man väljer en doktor som gått en snabbkurs hos en medicinman i mörkaste skogen eller om man väljer att gå till den som är proffisionellt utbildad? På vägarna i dag kan vi inte välja vem vi vill möta, tyvärr. Där kommer de som har en gedigen utbildning och de som halkat igenom på kortast möjliga sätt, och det känns lite skrämmande.

 

Man pratar hela tiden pengar när det gäller körkort och visst kan man förstå det, alla har ju inte samma förutsättningar för att ta körkort och vissa kanske inte borde ta ett körkort...

 

Det jag vill ha sagt är: När man pratar körkort så pratar man bara pengar och hur mycket trafikskolan ”tjänar” utan att tänka vilka investeringar/utgifter en trafikskola har vad gäller löner, drivmedel, utbildningsmaterial, lokaler, datorer, bilar, mc, mopeder, snöskoter och allt vad man nu behöver för att kunna bedriva sin verksamhet. Man ser bara vilka pengar man får betala. Frågan är VAD man får för pengarna? En trafiklärare som är utbildad och uppdaterad i det senaste som gäller körkort, som kan de lagar och paragrafer som gäller för fordonstrafik, en lugn, trygg och Säker utbildning i trafiken.

 

Jag hörde en föreläsning för trafikskolor, av en man från Euro Business School och han hävdade att, om trafikskolorna skall ha samma profit som övriga privata tjänsteföretag, i förhållande till investeringar och utgifter så en 60 minuters lektion kosta typ 1100:-

 

Räkna ut vad ett körkort som kostat 10000:- blir per månad om du (lågt räknat) har ditt körkort i 50år. (ca: 200kr) köper du dags tidningen varannan dag för 8kr i 50 år så blir det 72000:- Vilken annan investering som du har sån oerhörd nytta av är så billigt?

 

/Nicko

 

-----

 

Inte alls dyrt att ta kortet. Det jag lade ut var alla "nödvändiga kostnader" som halkbana,teoriavgift och uppkörningskostnad. Mitt kort blev det billigast man kan ta. Totalt landade jag på 2600 kr.(Jag köpte en teoribok för tre hundra kronor, läste igenom den tre gånger sen kirrade jag teoriprovet och fick 60 poäng.)

 

/SAAB Älskaren

 

-----

 

Hej!

 

Jag har själv precis klarat uppkörning igår , Tog mig 35(!) körlektioner och 2 kuggade upkörningar innan jag fick mitt körkort i handen, jag har själv kört som privatist i 2 år men körskolan ansåg att jag hade lärt mig helt fel saker och bokade in lektioner hit o dit, samt att uppkörning var ritkigt obehaglig eftersom man kände att man blev kuggad på minsta lilla oväsentliga, det är ca 3000kr för upkörningar, ca 12 000kr på körlektioner och 2000kr för diverse ( halk,intyg etc), slutsumman blev ca 17 000 vilket är dyrt för en 18årig studerande! som tur hade man hjälpsamma föräldrar!

 

Hälsningar

 

/Sasho

 

-----

 

Dyrt men bra!

 

Jovisst ar det dyrt,men du far den basta utbildningen som finns och blir en saker forare i trafiken.Titta pa alla galningarna i trafiken har i USA som varken vet hoger eller vanster.Alla verkar fa korkort har varken du kan kora eller inte.Nagra fjuttiga teorifragor och sedan korprovet som tar max 115min och da har du korkortet i handen.Jag ar glad att jag larde mig kora bil i Sverige och sedan flyttade hit och tog amerikansk korkort.Jag kanner att jag ar overkvaliciferad for USA trafiken...

 

/Miss ajabaja i trafiken..

 

-----

 

Hej, jag bor I Winnipeg, Kanada, och har ar bilkorning ett skolamne.

26 timmars praktisk ovning (3 timmar efter den vanliga skoladagen per vecka) och 8 timmars traningskorning. Det hela kostar $50. Uppkorningen gors pa en kommun agt kontor och kostar $30. Enkelt och utan bekymmer vart man ska ga for att fa den basta traningen och billigt.

 

/Lola

 

-----

 

Hej!

 

Jag heter Annika och är mamma till trillingarna Robin, Alexander och Sunniva. Finns det någon möjlighet att kunna få rabatt när dessa tre ska ta körkort? De tre blir 17 år nu i januari och har allt klart för övningskörning.

 

Hälsningar

/Annika Bard

 

-----

 

vad är det som är dyrt? jag tog mitt körkort för en månad sedan, det kostade mig 6500kr dyrt? nej det tror jag knappast, 10 lektioner, pluggade hemma. och jag är inte ens intresserad av bilar.

 

Vara i god kondition, ta det lugnt och inte stressa, självdisciplin och inte minst att ha vilja att lyckas! då blir det "billigt".

 

/Yuz

 

-----

 

Jag tycker inte att det är dyrt att ta körkort..

Om man jämför med tex en dator: En dator kan man köpa för ca 8000 tusen, som efter två år är gammal och "måste" köpa en ny.

Tar man ett körkort för ca 8000 (som jag gjorde) så får man ha de hela livet, om man följer trafikreglerna.

Därför e det billigt!!

 

/lina

 

-----

 

Visst är det för dyrt!!! Varför? Jo, körskolorna i Sverige är tydligen en enda stor kartellverksamhet.

 

För några år sedan tyckte en körskola i Umeåtrakten att det var för dyrt för vanligt folk. Dom annonserade om billigare körkort. Detta innebar att, när dom hade de första ”lågpriseleverna” färdiga för uppkörning, fick dom vänta månader på en uppkörningsinspektör. Dom blev tvungna att gå tillbaka till kartellpriserna igen, och vips, stod inspektörerna på kö för uppkörningar.

 

Den här kartellen bedriver också en avancerad lobbyverksamhet, riksdag,regering,vägverket. Enbart för att hitta på nya regler, så att körskolorna kan tjäna ännu mer pengar, t.ex.förslaget att, bilen måste vara utrustad med dubbelkommando vid privat övningskörning, en föreslagen kostnad för bilägaren skulle vara 2.000-3.000 kr. Leverantör av de här dubbelkommandosatserna skulle en Lasse Gustavsson vara, driver trafikskola i Färjestaden på Öland.

 

En intressant pålaga träder i kraft 1:e jan. 2006. Förälder eller annan person kallas därefter handledare och måste genomgå en speciell utbildning, får ett certifikat som visar att han/hon är lämplig som att leda privat övningskörning. En utbildning som (om man läser vägverkets hemsida) kommer att erbjudas av trafikskolorna. Om andra företag ska få ge den här utbildningen är tydligen inte bestämt.

 

Det här har jag fått veta av en nu aktiv körskolelärare, som inte vill framträda med namn!!!!!!!!!

 

Bra att ni tar upp det här!

 

/Hälsn BS

 

-----

 

Körkorten är inte dyra.

Det är upp till var och en hur mycket de vill lägga på körkortet.

Väljer man att köra allt privat så blir det inte en stor summa men en del är verkligen mindre begåvade och kanske inte ens ska ha körkort och måste ta ett oräknligt antal lektioner.

 

Då är det ju inte systemet det är fel på utan människan som ska ta det.

Man får ju inte bonus poäng i skolan bara för att man är dålig på ett ämne, man måste träna mer.

Detta kostar dock pengar så har man svårt för något så får man väll offra sig och betala.

 

De som säger att det är dyrt är sådana som har 0 begåvning, det blir inte dyrt om man har något mellan öronen

 

/DoW 20år

 

-----

 

Visst är det dyrt att ta körkort.

 

Bättre att sänka priset per lektion så att man kan ta flera lektioner istället. Det finns många duktiga ungdommar idag som borde få körkortet men kuggas pga nån löjlig ursäkt.

 

Sen finns det såna som får körkort som inte borde ha nåt med bil eller trafiken att göra.

 

Så m.a.o sänk priset , ge möjligheten att ta fler lektioner . Fler lektioner innebär bättre erfarenhet i trafiken.

 

/Csaba

 

-----

 

Körkort = klassfråga!!!

 

Jag tog mitt körkort år 2003 utan att ha tagit en enda kör- eller teorilektion! Totalt kostade mitt körkort 3000:- och jag övningskörde endast 6 månader p.g.a. utlandsarbete. Jag fick visserligen köra upp 2 gånger, men det var det värt. Idag kostar en körlektion mellan 550-650:-, vilka ungdomar har råd??? Jag hade aldrig haft råd med körkort när jag var 18, vilket kanske inte är helt nödvänfigt i.o.f.s. Ni som har möjlighet, klara av så mycket som möjligt utan att ge bilskolorna alla era pengar!!!

 

/Sarah

 

-----

 

Jag fick frågan av min farmor för ett tag sedan; "Ska du inte ta körkort snart?" Jag tänkte efter ett tag och svarade: "nej farmor, jag ska nog inte det. För det första så kostar det mycket pengar och man kanske måste ta fler körlektioner än man trott och kanske inte klarar uppkörningen. SEN så ska man ju köpa bilen man ska köra, skatt på bilen, försäkringar, och så bor man i lägenhet så då ,måste man betala parkeringsplats oxå". Hon blev lite stum, men förstod min poäng. Hade det funnits som ett alternativ i skolan hade det ju varit perfekt!! Men jag antar att det aldrig kommer att hända...Nu försöker jag att spara, men det är svårt. Ibland får man räkningar eller utbetalningar sóm man inte räknar med...!!

 

Tack för ordet!!

 

/Kikki

 

-----

 

Att ha körkort är idag inte helt naturligt för alla, det kostar alldeles förmycket spec för dem som vill ta det då de precis har fyllt 18 år. det är inte säkert att föräldrar kan ställa upp med de pengar som behövs eller har möjlighet att själva vara med ute och övningsköra.

Det är då mer personer som tar körkortet när de har läst klart på gymnasiet och förhoppningsvis fått ett jobb där de kan få in pengar till körkortet. Men allt fler jobb i dag kräver att personalen ska ha körkort och helst bil oxå för att de ska anställa, vem har råd med det om man inte kommer från ett hem som har det gott ekonomiskt ställt.

Jag är uppvuxen på landet och fick spara ihop till mitt körkort samt önska mej pengar till det i julklapp och till födelsedagar. Sedan hade jag tur att jag kunde övningsköra mycket hemma så att jag lyckades att ta körkortet strax efter jag fyllt 18 (är 27 år idag) men att köpa bil var det inte tal på så länge jag inte hade någon fast anställning, det kostar ju en del att ha bil oxå. Medans min sambo som har växt upp i en större stad inte tyckte att han hade varken råd eller behov av körkort då han fyllde 18, i större städer tar man sig till olika platser enklare med komunaltrafik än på landet. han håller däremot på att kämpa med sitt körkort idag då han har svårt att få någon anställning utan körkort.

Jag tycker att arbetsförmedlingen/ arbetslöshetskassan borde vara mer aktiva med att se till att de som söker jobb får iallafall ett lägre pris på körlektionerna så att de kan klara av det, inte så lätt att lägga undan massa pengar till körkort och stämpla samtidigt.

 

/Cissi

 

-----

 

Om man har någon att övningsköra med så kan det bli riktigt billigt. Mina två bröder och jag tog körkort för under 6 000 kronor tillsammans alltså under 2 000 vardera. I detta ingick körkortstillstånd och halkbana.

 

/Micke

 

-----

 

Att ens försöka ta körtkort år 2005 på minimala inkomster är lika med finansiell mardröm. De som har "curling" hemma kanske får hjälp att betala, men i de flesta fall så är man hjälplöst utlämnad. Och det blir inte lättare när 90% av de jobb man ser och KAN kräver körkort. På ett underligt, sjukt och ruinerande sätt så har det blivit ett sorts stigma att inte ha körtkort... "Har du inte körkort?" säger de flesta, och mitt svar är: "Jodå, om du ger mig 10 000 så kan jag ha ett ganska snart..." 10 000 är 2 och en halv månads hyra och räkningar. Smaka på den ni med körkort.

 

MvH

 

/Anna-Karin, Göteborg

 

-----

 

Jag tycker det är på tok för dyrt. Det finns många 18 åringar som värkligen har behov av körkort för att de måste ta sig hit och dit och deras föräldrar inte kan skjutsa jämt. Alla kan inte ta körkort vid den åldern för man har inte råd och alla har inte föräldrar som har råd att betala körkortet

 

/Osbeck

 

-----

 

Efter att ha övningskört i mer än tio år, lagt ut ca 75 000 på helt meningslösa dumheter har jag bestämt mig för att jag skiter i körkort.

En del är helt enkelt inte lämpade för det. Önskar bara tt körskolan kunde ha sagt det innan.

 

/Henrik

 

-----

 

Givetvis borde detta vara ett skolämne, men inte som Sven-Erik Reimby tycker på Högskolan utan på gymnasiet då inte alla läser på högskolan.

 

/thomas lund

 

-----

 

Självklart är det för dyrt att ta körkort, är själv 24 år och har inte något körkort. Har heller ingen närstående med bil så det gör det ännu dyrare för mig. Det är helt klart en klassfråga det här med körkort, så gott som alla man känner som har körkort har fått det betalt av sina föräldrar med några få undantag. "Sossarna" säger sig vilja motarbeta klass-samhället men varför har de då inte subventionerat körkortet eller lagt det till den obligatoriska gymnasieundervisning. Väldigt många arbeten kräver körkort.

Men som alltid visar det sig att "Sossarna" är rakt igenom genuina hycklare!

 

Kim Lindén, Malmö.

 

-----

 

Löjligt att körkortet skulle kosta för mycket.

 

Jag tog mitt körkort för ca. 1 vecka sedan och det gick på 8.000 inkl. allt.

 

Det tycker inte jag är för dyrt.

 

Kanske fler skulle köra mer privat innan dom skriver in sig på körskolorna, då skulle kostnaderna för körkortet minska drastiskt.

 

/Jimmy

 

-----

 

Tog mitt körkort vid 35-års ålder, det var bland det bästa jag gjort i mitt liv. Har en snäll och tålmodig pappa som övningskörde mycket med mig så dyrt blev det inte heller.

 

/"Biggans" ägare Jennie.

 

-----

 

Jag har bc kort b kortet tog jag privat o kostade sammanlagt 2200 kr, c kortet tog jag oxå privat och det kostade 1300 så jag tycker inte att det är för dyrt

 

/linus 28

 

-----

 

Hejsan!

 

Jag tycker att det är kanon att man kan övningsköra direkt när man fyllt 16. När jag fyllde år tjatade jag dag ut och dag in på Mor och Far för att få köra. Vilket jag fick till slut. Hade även en äldre vän jag körde mycket med. Det har hjälp mig till att jag fick mitt körkort så billigt. Det enda jag betalade vad uppskrivning och uppkörning+hyra av bil då. Kanonpris tycker jag!

 

Har inte en enda kompis som kommit under det priset så det är skönt!

 

Med vänlig hälsning David Godén

 

-----

 

Nej det behöver inte vara dyrt, jag har lärt två av våra 4 barn att köra bil, teorin kan de välja som tillval i skolan. för båda gick hela körkortet på ca 4000 inkl halkörning o allt annat som är ett måste. skulle de ha däremot kört i en körskola så hade det kunnat dra iväg till, ja jag vet inte så säkert men en lektion kostar nog en 500 kr, och då lär de nog minst köra 10 lektionor + alla andra kostnader som alla får betala så nog tror jag att det hade blivit det tredubbla mot vad vi betalade.

 

/sari, norberg

 

-----

 

Det är för dyrt att ta betala för något man bara visar upp för polisen då man varit en god ögontjänare och på systembolaget vissa gånger. Annars kör man ju som man känner för. Max 7000kr säger jag.

 

/Anders, 29, Kalmar

 

-----

 

Hej,

 

Ja, visst är det dyrt att ta körkort men jag tycker egentligen att problemet är att kvaliteten varierar så mellan olika körskolor. Var själv nöjd med min körskola men har flera vänner som fått byta flera gånger innan de hittat rätt! Vill gärna tipsa om en gratis tjänst på internet - www.localears.com. Där finns info om vad man bör tänka på när man väljer körskola och där kan man även själv ge uttryck för sina åsikter om de olika körskolorna!

 

Mvh

/Mattias Hansson

 

-----

 

Det borde ligga som ämne på högskolan så när dom lämnar skolan skall körkortet vara klart.

 

Sven-Erik Reimby

 

-----

 

Idag hade jag uppkörning i Uppsala. Kombinationen: att vara privatist och att köra upp för första gången gjorde att jag blev underkänd. De tre fel som jag gjorde skulle inte räcka OM jag hade kört upp genom trafiskolan och betalat för 40 lektioner. Han "antog" att jag inte är redo helt eneklt, bara för att jag är privatist. Genom de sex körlektioner som jag har haft råd att ta har jag fått veta att vägverket ger en andra chans och att de inte är ute efter att leta reda på misnta felen. men det var precis det jag fick uppleva idag!mycket obehaglig!

 

Efter att ha kört mycket hemma går man till körskola,tror att fem körlektioner räcker för att få ut det mesta, man har ju ändå betalat 2400 kr, där får man veta att man "behöver" minst 25 lektioner för att klara av uppkörningen!! HUR ska man ha råd?om man inte har det så har man inte det. tyvärr kan man ju inte trolla fram pengar. Jag menar själva uppkörningen går på en tusen lapp. Ska det verkligen va så att man ska ger upp bara för att man inte har råd?eller ska körkort som är en av dem nödvändigaste sakerna i livet bli en klass fråga?

 

/MS

 

-----

 

Visst är det dyrt med körkort !

 

Sänk momsen på körkortslektioner från 25 % till 12 % istället, så får man lite andra förutsättningar att ta körkort.

 

M V H

 

/M.M

 

-----

 

Det ar dyrt, darfor att vi har det baste korkort systemet i Varlden. Annars blir det som I USA Kostar Bara 12 $. Folk dor pa vagarna .

 

Vahe Kasbarian

Los Angeles

 

-----

 

Ja Det är för dyrt och det finns lärarna som gör att man får dåligt självförtroende när de säger att man inte skulle klara av uppkörningen Det hände mig att efter att ha tagit 60 lektioner mennade de att jag inte skulle klara av uppkörning,men Jag provade och Det gick bra ,nu har jag min körkort .man ska tro på sig själv .

Anna

 

-----

 

Just körskolan med sina priser när det gäller övningskörning anser jag kan vara lite billigare just pga. att människor gör saker och ting efter prislappen i dagens samhälle. Kostar det, så snålar man men är det billigare så unnar man sig. Att priser på halkan,teori och uppkörning är dyra anser jag som en bonus till att man skärper sitt pluggande och verkligen är allert i övningskörningen, ingen vill väl betala dyra pengar för ett körkort om man nu kan få chansen att klara det på 1 ggn. Visst är det dyrt att ta körkort, så är det bara men som jag sa, allt som är lite dyrare är man lite räddare om.

 

Mvh. Martin Brandt

 

-----

 

Jag tycker att trafikundervisning borde vara obigatoriskt. Alla som vistas ute i trafiken, även de som går cyklar och framföra allt åker moppe borde kunna grundläggande trafikvett!

Sedan underlättar det ju när man tar körkort. Men främsta skälet till detta vore att det är så många som tex. kör moped eller cyklar som tror att de kan göra precis hur de vill!

 

/Bilist

 

-----

 

Det är alldeles för dyrt att ta körkort. Jag tog MC-kort för drygt ett år sedan och då tog jag sammanlagt 4 körlektioner på en körskola. Mer hade jag inte råd med, och jag är ändå äldre och tjänar mina egna pengar.

Eftersom jag har egen mc hade jag möjligheten att köra mycket privat och med en bra handledare.

Hade min körskollärare fått bestämma så hade jag fortfarande kört på trafikskolan och övat på att köra manöverbanan för 700 kronor per gång. Och det är för 50 minuter. Men det är ju fina pengar för körskolan och jag kände att jag blev utnyttjad.

Tror inte att det är bra att det är så dyrt. Om man utgår från att man blir en bättre bilförare om man kör på trafikskola skulle samhället tjäna på om det blev billigare. Fler skulle ju ha råd att ta lektioner.

Jag gjorde så till slut att jag struntade i vad min körlärare sa och beställde en tid för uppkörning själv. Självklart klarade jag det.

Camilla

 

-----

 

Det borde vara en självklarhet att först klara teoriprovet innan man får övningsköra. Om man gjorde det i den ordningen så borde fler klara av att övningsköra privat och således få ner sina kostnader rejält. Jag körde mycket privat och endast 2 körlektioner. Totala kostnaden blev då (1999) 3300 kr (inkl. kortknäppning). Kör privat tills du kan hantera bilen, men finputsa på körskola för att klara uppkörningen.

 

Grundläggande trafikkunskap borde läras ut i skolan, eftersom alla på något sätt vistas i trafiken underlättar det för samtliga att veta grunderna. Men hela biten för att ta körkort borde inte behövas, eftersom det inte är alla som vill ta körkort. Jag som pendlar skulle däremot inte klara mig utan ett.

/Fredrik

 

-----

 

Tog mina körkort privat, bil och mc. Inga problem, bara plugga i boken och ut o öva med farsan.

//Pentti Pylly

 

-----

 

Finns det någon som vet medelvärdet för hur många lektioner en kille och/eller en tjej måste ta innan de får köra upp idag 2005?

 

1975 när jag som 20-åring tog körkort i Luleå behövde jag 12 lektioner + 2 obligatoriska timmar på halkbana. Jag var exceptionell (hade kört traktor på åkrar varje sommar sen 10-årsåldern med mängder av redskap bakom) men minns att ägaren för bilskolan nämnde att 49 lektioner för tjejer var normalt och drygt 30 för killar (kommer inte ihåg exakta siffran).

 

Fickparkering och annat klarade jag efter en lektion (var ju van att backa och haka på en skördetröska eller andra jordbruksmaskiner). Däremot hade jag jobbigt med att vänja mig vid högre hastigheter typ 70, 90 och 110 km/h.

 

Körde max 8 h privat med en släkting innan jag började körskolan (studerade i Luleå långt från familj och släkt).

 

Heja Luleå!

 

Christina, idag söder om Dalälven.

 

-----

 

JAAAAAAAAAA.

 

Teorin borde ingå som skolämne från första klass!!

 

Och när körkortsåldern är inne borde körlektioner ingå!!

 

Detta kan vara ett sätt att nå "Nollvisionen", ett livslångt lärande om trafik.

 

hasse

 

-----

 

Klart det inte är dyrt att ta körkort..

 

Kör man privat med övningskörningstillstånd så är det ingen dyr utgift.. Endast halkbana teoriskrivning samt uppkörning + bensinen som kostar då.

 

Mvh //Conny

 

-----

 

Uppkörningspriserna hos Vägverket är för höga och det tar upp till en månad att få en uppkörningstid!!!

Inspektörerna är ena hårda typer som hellre fäller en friar.

/Gladys

 

-----

 

Alldeles på tok för dyrt, eleverna är helt i händerna på bilskolorna de borde kollas upp eller ha regler för hur lång tid det skall ta innan man får lov att köra upp.

Maggan

 

-----

 

Ja, givetvis är det för dyrt och omständigt att ta körkort. Mitt första körkort var ett amerikanskt körkort för ca. 100 kr (privat övningskörning), sedan tog jag norskt körkort för ca. 2500 kr (åtta lektioner "för att jag ska lära mig växla") och svenskt C-kort (lastbil) genom arbetsförmedlingen (måånga lektioner). Dessutom bestod jag en gång i tiden det kanadensiska teoriprovet för ca. 60 kr.

 

För personbil är jag övertygad om att jag körde lika bra med det amerikanska som något annat. Jag vet inget land där trafiken flyter bättre än i USA, där folk visar hänsyn och är smidiga och släpper fram en. Många med körkort som kostade runt hundralappen - inklusive foto.

 

Att betala femsiffrigt belopp bara för att få lov att köra bil är helt vansinnigt. De som inte är lämpade att få färdas i trafiken kan sållas bort mycket tidigare och slippa belopp motsvarande en vanlig studieskuld för ett ynka körkort.

 

Mvh.

Frank (Östhagen), Göteborg.

 

-----

 

Jag påbörjade min körkortsutbildning för lite mindre än ett år sedan. Skrev in mig på en körskola och började köra, och med en kostnad på 450:- per lektion så tickade notan snabbt uppåt. För att göra en lång historia kort så har jag inte körkort idag. Kuggade två gånger och flyttade sedan till annan ort för studier. Då skrev jag in mig på en ny körskola och hann köra ett par lektioner där innan jag frågade hur många han trodde jag behövde. Då menade han på att jag hade lärt mig en massa saker fel som jag skulle behöva lära om osv. Och detta efter att jag ändå blivit klar för uppkörning på min förra körskola. Nog för att folk har olika svårt att lära in och jag är en av dessa, men föräldrar skall inte behöva betala en förmögenhet för att körskolorna inte har en enhetlig plan. Så endera förstatligar man körskolorna, kan vi betala kollektivt för vård och dylikt kan man även göra det för något så dyrt som körskolan! Som slutknorr på historien så står jag idag i valet och kvalet mellan att lägga ner en körkortsutbildning som jag lagt ned 30 000 på hitills, av den anledningen att två olika körskolelärare helt har förstört mina inlärda kunskaper igenom att fördöma och berömma olika saker. Om två personer säger att två olika sätt båda är de rätta, vilket ska man då välja?

/"Förvirrad ungdom"

 

-----

 

jag tycker det är alldeles för dyrt. jag håller på å ta mitt körkort nu och har redan laggt ut ca 15000kr vilket iallafall jag tycker är mycket pengar. räknar på att mitt kort kommer kosta ca 17000-18000kr. alldeles för dyrt

/Mattias

 

-----

 

hej. jag tror att om man har möjlighet att köra privat, då kan man komma undan med körkortet ganska billigt. men att köra i körskola det är fruktansvärt dyrt. jag tog mitt körkort för 2,5 år sedan och körde inte en enda körlektion på körskola. då betalade jag med alla utgifter 2800 kr för det. så om man vill så kan det bli billigt...

/Svets440

SENASTE NYTT

Visa fler
NÖJESBLOGGAR
Om Aftonbladet

Populära bildspel via Shootitlive