Guillous häxor utmanar SVT

TV

Apropå nyår så fegade kulturministern ur gentemot tv med ett antal fesljumma nyårslöften i Aftonbladet inför vad han kallar Mångkulturåret.

Jag som trott att han skulle bryta med det låsta läge som varat alltsen tv infördes för 50 år sen, då det skitförnäma kulturetablissemanget omedelbart fryste ut tv som dumburken. Men inte heller. Inte en sekund är Pagrotsky mångkulturell nog att släppa in tv när han talar om hur utrymmet för kulturen ska vidgas.

Det blir fortsatt apartheid för allmän-tv utifrån hans försäkran att slå vakt om ett ”fristående livskraftigt företag”, alltså att låta allt förbli vid det vanliga med en för miljarder underhållen tv, som en stat i staten utan insyn, och utan plats i kulturen. Inte en enda gång nämner han tv när hans mångkulturella manifest påpekar behovet av mer plats för historia.

Svensk kulturpolitik är att inte lägga sig i vad tv ska göra. Tänk vilken tv vi skulle ha om han gjorde tvärtom och mer liknade kollegerna i övriga Europa. Tv är ju det bästa instrumentet för att synliggöra det osynliga för miljoner. Och Sveriges Television, SVT, skulle slippa att definiera sig som en fråga om tittarsiffror och ung publik.

Allmän-tv i Europa är just genom att tv-styrelse, parlament och regering lagt sig i en nödvändighet för att levandegörande det förflutna. Alltså finns en särskild budget för produktioner av historia, bestämd plats för sändningarna i programtablåerna och generösa sajter på nätet. Inget av detta finns i svensk tv.

Däremot utmanas SVT:s monopol på kvalitetsproduktioner i kulturen alltmer av fyran med det fem avsnitt långa monument som Jan Guillou reser över svensk häxholocaust iscensatt av nitiska teologer på 1600-talet, och fångat för ung publik av det geniala lilla produktionsbolaget Troja Television med rytmen i dataspelen, skräckfilmen och det senaste på nätet.

Det är trendig tv med både Guillous entusiastiska kvinnoperspektiv på historien och det intresse för religion som utvecklats i tv-världen i ”Da Vinci-kodens” efterföljd. Historia som fängslande och intelligent underhållning med många frågor till vår egen tid – vilken fullträff för fyran.

SVT tordes inte däremot. Troja Television användes för att utveckla ”Riket”, alltså våldssåpa i historisk miljö. Det var inte alls vad tittarna ville ha.

KERSTINS KANONER

KERSTINS KALKONER