Ugly Betty knockade Amerika

I dag börjar succéserien om den fula ankungen i modevärlden

1 av 4 | Foto: Buenavista
America Ferrera spelar Betty, en färgklick i poncho.
TV

Smarta Betty drömmer om en karriär inom förlagsbranschen.

Men när hon av en slump blir assistent till chefredaktören på en stor modetidning blir inte mycket som hon tänkt sig.

Serien som producerats av skådespelerskan Salma Hayek blev årets raket på tittartoppen i USA.

I dag startar komediserien ”Ugly Betty”. På bio i höst flänger Anna Hathaway runt som den hårt hållna assistenten Andy till Meryl Streeps slavdrivartyp till chefredaktör i ”Djävulen bär Prada”.

Ful på riktigt

I Kanal 5 startar nu en dramaserie med samma tema – den fula ankungen i modebranschen.

Betty (America Ferrera) blir assistent på det kreddiga New York-magasinet Mode – mest för att hon troligtvis är den enda kvinna i staden som chefredaktörshunken Daniel (Eric Mabius) aldrig skulle hoppa i säng med.

Men i ”Ugly Betty”, jämfört med ”Djävulen bär Prada”, porträtteras faktiskt huvudpersonen som riktigt ful.

När Andy genom hela filmen har ett charmigt leende på läpparna och snabbt förvandlas till en fullfjädrad fashionista har Betty tandställning, glasögon och kommer i en gräslig poncho med texten ”Guadalajara!” tryckt över bröstet första dagen på nya jobbet.

Pinsamma scener

America Ferrera har utrustats med alla Hollywoods markörer för vad som ska signalera ”tönt” och flera av hennes övertrampsscener blir så pinsamma att man skruvar sig i tv-soffan.

Som i pilotavsnittet när Betty trycker in sin något överviktiga kropp i en kortkort lackutstyrsel för att bli fotad tillsammans med långbenta diviga modeller.

”Ugly Betty” är producerad av Salma Hayek och är en amerikansk version av en framgångsrik colombiansk telenovella (alltså en såpopera i miniserieformat).

När den sändes i USA fick premiäravsnittet hela 16 miljoner tittare och blev den säsongens mest sedda nykomling.

Mirjam Johansson