PUBLIKEN SVIKER

Medieexperten: Snart kan TV 4 gå om SVT

”Dansbandskampen” är en succé för SVT – men på det stora hela ser det betydligt dystrare ut för statstelevisionens kanaler. Hittills i år har de fångat 34 procent av det totala tv-tittandet enligt MMS (Mediamätning i Skandinavien) medan TV4:s kanaler har lockat 27,6 procent. De dåliga siffrorna får statstelevisionen vänja sig vid, säger Jönsson. ”SVT är stora, men de kommer inte att vara lika stora och förmodligen inte störst.”
Foto: Carolina Byrmo, Urban Andersson, Ola Axman, Lotte Fernvall
”Dansbandskampen” är en succé för SVT – men på det stora hela ser det betydligt dystrare ut för statstelevisionens kanaler. Hittills i år har de fångat 34 procent av det totala tv-tittandet enligt MMS (Mediamätning i Skandinavien) medan TV4:s kanaler har lockat 27,6 procent. De dåliga siffrorna får statstelevisionen vänja sig vid, säger Jönsson. ”SVT är stora, men de kommer inte att vara lika stora och förmodligen inte störst.”
TV

Förändringen av kanalerna har inte vänt trenden.

Nu känner SVT allt starkare hur TV4 flåsar i nacken.

SVT2 är redan omsprungna av TV3.

Martin Jönsson.
Foto: SCANPIX
Martin Jönsson.

Det pågår en klimatförändring i det svensk tv-landskapet.

Efter en lång nedåtgående trend var SVT:s kanaler i oktober bara en hårsmån större är antagonisten TV4:s.

”Går om snart”

SVT:s andel av det totala tittandet landade då på 30, 9 procent jämfört TV4-gruppens 30,1 procent.

– I juni var TV4 förbi, men då var det fotbolls-EM och kanske inte helt rättvist att mäta. Men nu i oktober skiljer det bara någon tiondelsprocent. Sannolikt är att TV4 går om på allvar snart och blir det största tv-företaget, precis som de varit den enskilt största kanalen rätt länge, säger Martin Jönsson, 44 år.

Markant försämring

Han är medieanalytiker på Svenska Dagbladet och gästprofessor i journalistik vid Göteborgs universitet. Han har i åtta år följt utvecklingen av det svenska tv-kanalerna.

Under åren har han sett en markant försämring av SVT:s tittarsiffror.

Mellan 2005 och 2008 har bolaget till exempel tappat från 39,8 procent till 34 procent av den totala andelen av det svenska tv-tittandet, i årsgenomsnitt.

Det innebär att SVT förlorat närmare 15 procent av sin publik. På fyra år.

Ingen trendförändring

Den tablåomläggning som bolaget genomförde i slutet av augusti, där flera program flyttades och en tydligare profil för de olika kanalerna skulle skapas, har heller inte vänt trenden.

SVT B, tidigare Barnkanalen och Kunskapskanalen, har efter rokaden mer än fördubblat sin publik, mellan oktober i fjol och i år.

Förlorat drygt

Men under samma period har SVT1 – med sin bredare profil – förlorat drygt två procent av sin publik.

Och SVT2 – med smalare profil – har förlorat mer än en femtedel. Kanalen är i dag mindre än TV 3.

Lamslagen stämning

Källor som Nöjesbladet talat med vittnar också om att en lamslagen stämning under hösten spridit sig i korridorerna.

– Vi brukar säga att det är kris på plan tre. Det är där alla cheferna sitter, berättar en anonym SVT-medarbetare.

Men när siffrorna ställs mot SVT:s chef för publik- och utbudsanalys, Tomas Lindé, blir bilden en annan.

Enligt honom är de stora nedgångarna efter kanalomgörningen ingen chock.

– SVT1 och SVTB är på återhämtning, att SVT2 har tappat beror på att vi flyttat mycket av det bredare utbudet till SVT1. Och det har vi räknat med. Tittar man på ett årsgenomsnitt av alla kanalerna har vi i år bromsat nedgången, säger han.

FAKTA

Enligt Martin Jönsson är det framförallt två saker som får SVT att tappa tittare.

Fler kanaler gör bra tv

– Man hittar bra politiska magasin, bra sport och bra underhållning i andra kanaler. Det är väldigt, väldigt få områden där SVT har en ensam maktposition.

Nischade kanaler

– Det finns ett stort extremnischat utbud. Och är man väldigt intresserad av en viss sorts program väljer man att titta på det.