Nu vill USA ha Settmans succé

”Dansbandskampen” på export – blir country- och discoshower

Larz Kristerz tog hem ”Dansbandskampen” – ett program som Peter Settman kom på idén till. Nu kan hans koncept säljas vidare. ”Det är faktiskt jätteroligt. Det är inte helt klart än men USA är jättenyfikna och tittar på det. Och Polen också”, säger Settman.
Larz Kristerz tog hem ”Dansbandskampen” – ett program som Peter Settman kom på idén till. Nu kan hans koncept säljas vidare. ”Det är faktiskt jätteroligt. Det är inte helt klart än men USA är jättenyfikna och tittar på det. Och Polen också”, säger Settman.
TV

Larz Kristerz vann den svenska succén.

Nu ska ”Dansbandskampen” exporteras – till Polen och USA.

– Den polska versionen ska vara en blandning mellan folkmusik och disco, säger Peter Settman.

Programledaren Peter Settman, 39, födde själv idén till ”Dansbandskampen”. Hans produktionsbolag Baluba gjorde det till en tittarframgång i SVT. Nu kan hans koncept säljas utomlands.

– Det är faktiskt jätteroligt. Det är inte helt klart än men USA är jättenyfikna och tittar på det. Och Polen också.

Om programmet sänds i USA ska det i stället för ursvenskt dansband bli en countrytävling. Säljs det vidare till Polen blir det en helt annan genre.

– Då heter det ”Disco ball” eller något sådant. Och det ska vara en blandning mellan polsk folkmusik och disco, säger Settman.

Beslut snart

Han sitter inte själv vid förhandlingsbordet men tror att ett beslut om eventuell försäljning kan komma ganska snart.

– Det är inte jag som sköter förhandlingarna så det är lite svårt för mig att säga exakt, men det går ganska bra. Det kanske ligger en månad fram i tiden. Det är så roligt att lilla Sverige och lilla Baluba lyckas med detta.

Satsar utomlands

Produktionsbolaget har satsat på att skapa koncept för en internationell publik.

– Vi har satt upp det som en målbild att vi ska tänka på program och programidéer som går att exploatera utomlands, säger Settman.

Hur mycket pengar Baluba skulle tjäna på en försäljning vill han inte gå in på. Men om tv-succén blir ett globalt underhållningsprogram kan det handla om mycket pengar.

– Skulle man ha en monumental framgång med någonting så skulle ju jag vara miljonär flera gånger om, så är det ju. Men med enorm framgång menar jag ”Robinson” eller ”Vem vill bli miljonär?” Den typen av program där det alltid är 20 länder runt om i världen som sänder det. Det är klart att då tickar det in, säger Settman.