Grillad "håller för låg kvalitet"

Claes Malmberg och Lennie Norman hoppar av: För lite värme och humor

Claes Malmberg, programledaren Tomas Järvheden och Lennie Norman i SVT:s ”Grillad”.
Foto: Carl-Johan Söder/SVT
Claes Malmberg, programledaren Tomas Järvheden och Lennie Norman i SVT:s ”Grillad”.
TV

Komikervännerna Claes Malmberg och Lennie Norman vägrar ställa upp i SVT:s nya humorsatsning "Grillad".

Orsaken – det är för elakt.

–? Det är så otroligt styrt, det är för lite spontanitet, vilket leder till för lite värme och humor. Det blir en allmän uppvisning i elakhet, säger han till DN.

I det första avsnittet av ”Grillad” som hade premiär i förra veckan medverkade kocken och skådespelaren Per Morberg.

Under programet turades flera komiker om att håna och häckla men även att hylla honom. Emellanåt häcklade komikerna även varandra.

Men efter att ha sett det första avsnittet hoppar nu Lennie Norman och Claes Malmberg av. Den sistnämnde anser att programmet inte håller måttet.

"För lite värme och humor"

–?Det är så otroligt styrt, det är för lite spontanitet, vilket leder till för lite värme och humor. Det blir en allmän uppvisning i elakhet, och när det inte finns något liv i det så blir det ganska ointressant för min del att vara med, säger Claes Malmberg till DN.

Han riktar även mycket hård kritik mot manusförfattarna som han anser "skriver väldigt krystade skämt som det inte finns något slags substans i."

Programproducenten Rickard Slätt tycker att det är tråkigt med avhoppen men tycker att det är rätt att Norman och Malmberg lämnar programmet om de inte är bekväma med formatet.

"Helt klart ett vassare humorformat"

På frågan om han tycker att programmet saknar värme svarar han.

– Det håller jag inte alls med om, hela grunden för en roast är att man gillar den människa som man bjuder in. Men det är helt klart ett vassare humorformat än de flesta är vana vid, den person som häcklas finns ju på plats. Men så länge gästen skrattar och tycker att det är roligt så är det roligt per definition.

Första programmet sågs av 1.048.000 tittare "och tittandet ökade för varje kvart" säger Rikard Slätt till DN.