Babben om att bli utklassad av ”Robinson”

”Vi kommer att ta tillbaka tittare från dem”

1 av 2 | Foto: PETER CEDERLING/SVT
Linda Isacsson är nöjd med ledningen över Babben Larsson och Magnus Uggla. Men Babben är säker på sin sak: ”Det kommer att jämna ut sig”, säger hon.
TV

Det är inte bara deltagarna som knäcks av det nya, stenhårda ”Robinson 2009”.

Även Magnus Uggla, 54, och Babben Larsson, 52, föll offer för såpan i lördags.

– Vi kommer att ta tillbaka tittare från dem, säger Babben självsäkert.

Det såg ut att bli en giganternas kamp i lördags, när SVT ställde nypremiären av ”Babben & co” mot haussade ”Robinson 2009” i TV4.

Vinnaren blev TV4 – på knockout.

Enligt siffror från MMS lockade äventyrssåpan 1 783 000 tittare, mot 1 104 000 för Babben Larssons talkshow.

– Jag är såklart otroligt nöjd. Själv hade jag hoppats på en och en halv miljon, så det här överträffade mina förväntningar, säger ”Robinsons” programledare Linda Isacsson, 37.

”Ganska väntat”

Säsongen 2007 snittade ”Babben & co” 1 490 000 tittare. Men när Nöjesbladet når Babben Larsson är hon ändå nöjd – och stridslysten.

– Med tanke på den enorma publicitet ”Robinson” fick var det ganska väntat att många skulle se det första programmet. Men jag tror att vi kommer ta tillbaka tittare, det kommer att jämna ut sig, säger hon.

Vad tycker du själv om TV4:s version av ”Robinson”?

– Jag har inte sett det, och jag är inte så sugen. Jag är färdig med den typen av program.

Även Magnus Uggla gick upp mot ”Robinson”. Hans talangjakt ”Var fan är min revy” sågs av 726 000 tittare när det tog över i SVT 1 efter ”Babben & co”. Det är klart mindre än finalen av Ugglas ”Var fan är mitt band” i fjol, men något mer än fjolårets snittresultat.

”Lockar äldre publik”

– ”Robinson” är ett riktigt familjevänligt program, och jag tror att det är bredare än Ugglas. Och Babben tror jag lockar en något äldre publik än vad vi har, säger Linda Isacsson.

Samtidigt vill hon tona ner succépratet några snäpp.

– Det som känns intressant nu är om vi kan bibehålla det här nästa helg. Personligen tycker jag

att program två är mer typiskt för hur säsongen kommer att se ut. I ettan handlar så mycket om presentation, säger hon.

FAKTA

Så många har sett "Robinson"

TV 4:s premiärsiffra krossade säsongerna på TV 3 – som senast sände ”Robinson” i svensk tv. Men fortfarande ligger man långt efter glansdagarna på SVT. Så här många har – i snitt – tittat på dokusåpornas dokusåpa sedan starten 1997.