Grattis Schyman – Fi kan inte få bättre reklam

TV

Grattis, Gudrun!

Självklart ska du tacka ja till Let’s dance.

Bättre reklam för en politiker med ambitioner går knappast att få.

”Let’s dance” är ett av televisionens populäraste program. Under säsongen bänkar sig en miljonpublik för att följa sina favoriter.

Många av de tidigare deltagarna, exempelvis Lasse Brandeby och Elisabet Höglund, har kanske inte varit världens bästa dansare. Men det spelar ingen roll. Deras popularitetsfaktor har gått upp rejält ändå.

Gudrun Schyman, tidigare partiledare för Vänsterpartiet och nu talesperson för Feministiskt initiativ, har nu fått frågan om hon vill vara med. Givetvis ska hon tacka ja. (och det kommer hon att göra eftersom hon är ett pr-geni).

I förra riksdagsvalet, 2006, var Feministiskt initiativ långt från att spränga målsnöret. Knappt 38 000 röster räckte bara till 0,68 procent. Långt från den fyraprocentsspärr som avgör om ett parti kommer in i riksdagen eller inte.

I valet till EU-parlamentet i juni gick det lite bättre. Sedan nöjesnestorn

Benny Andersson skänkt partiet en miljon kunde annonser på bästa plats köpas i de stora tidningarna. Nära 70 500 personer, eller 2,2 procent av väljarna, lade sin röst på Fi.

Men EU-val är en sak och riksdagsval något helt annat. I Sveriges moderna politiska historia är det bara ett parti som lyckats ta sig in i riksdagen samma år som de bildades. Det var Ian?&?Berts Ny demokrati 1991.

Kristdemokraterna fick kämpa i 27 år. Miljöpartiet i sju.

Femåringen Fi behöver alltså all den uppmärksamhet den kan få och då sitter Schyman i ”Let’s dance” som en smäck. Grattis, Gudrun!