Slänger allt i soptunnan

”Lyxfällan”-profilerna gör om ”Plus” totalt

TV

Soptunnan är kvar – men det mesta andra ligger i den.

Inför nypremiären av ”Plus” har programmet poppats till av de tidigare ”Lyxfällan”-profilerna.

– Det ska vara seriöst och roligt, säger Charlie Söderberg.

SVT är ny, och åtråvärd, mark för alla tre. Den efterträdande programledartrion ser nästan lite högtidlig ut när de tar emot i lokalerna för att prata om den kommande säsongen av Sveriges mesta konsumentmagasin.

– Vi tänkte att vi skulle göra annat ett par år, men så ringde de om det här. För mig är ”Plus” den heliga graalen inom ekonomijournalistik, säger Charlie Söderberg, 36.

Fyra år räckte

De före detta ”Lyxfällan”-programledarna lämnade i våras TV3 efter fyra år, delvis för att de tröttnat på underhållningsstämpeln.

– Vi gick in i tv med en vilja att göra ett program där människor skulle känna att de blev inspirerade att ta tag i sin egen ekonomi. Men tyvärr blev det väldigt mycket att folk satt hemma i soffan och käkade popcorn och sa ”gud vad skönt, så där illa har i alla fall inte jag det”, säger Charlie Söderberg.

Större nytta

I den statliga televisionens tjänst hoppas de nu kunna göra större nytta. Men tillsammans med P1-profilen Åsa Avdic, 36, har de samtidigt experimenterat med formatet för att göra den gamla långköraren mer nervkittlande än på Sverker Olofssons tid.

– Det kommer att bli väldigt kul och spännande. Det är alldeles för ofta så att ska man göra nyttiga program så är de tråkiga och ska man göra roliga program så är de onyttiga, säger Charlie Söderberg.

”Krävs tre ersättare”

Den största förändringen är att det nya ”Plus”-gänget helt skippar studion för att i stället utföra tester, hjälpa människor och kritisera företag på plats.

Om de är nervösa för hur det ska tas emot efter Sverker Olofssons 23 år i rutan?

– Man tar det absolut på stort allvar. Det behövs ju uppenbarligen tre stycken för att ersätta en Sverker, säger Mathias Andersson, 41.

FAKTA

Det här är ”Plus”

Konsumentmagasin som sänts i SVT sedan 1987.

Programledare fram till i våras var Sverker Olofsson. ( Anne Lundberg vikarierade en säsong 2007.)

Programmet består av reportage om människor som upplever sig ha blivit lurade av företag samt produkttester. Ett återkommande, och bestående, inslag är den röda soptunnan där saker som kritiserats i programmet slängs.

Tas nu över av Mathias Andersson och Charlie Söderberg, som tidigare lett ”Lyxfällan” i TV3, samt Åsa Avdic, som gjort ”Plånboken” i P1.

Första avsnittet av fyra har premiär i kväll klockan 21. En ny säsong startar efter årsskiftet.

Här är alla förändringarna

60 minuter i stället för 30.

Tre programledare i stället för en. Den nya trion har olika roller: Mathias Andersson testar produkter och varumärken, Charlie Söderberg hjälper människor att förverkliga sina drömmar och Åsa Avdic ställer företag som inte håller vad de lovar mot väggen.

Utspelar sig ute i verkligheten i stället för i en tv-studio.

På programmets hemsida kommer det att finnas en ”most wanted”-lista, där svartlistas alla företag som vägrar stå till svars för det de anklagas för.

SVT 1 I kväll, 21.00 Plus