Redo för strid om tv-succén

SVT riskerar förlora Dallas

Duffy och Metcalfe i laddad scen ur nya ”Dallas”.
Foto: TNT
Duffy och Metcalfe i laddad scen ur nya ”Dallas”.
TV

SVT kan förlora kriget om sin gamla klassiker.

De svenska kanalerna slåss om nya Dallas.

– Det kommer med största sannolikhet bli budgivning, säger Göran Danasten, programchef på SVT.

Nya versionen av 80-talssuccén ”Dallas” har premiär i USA nästa sommar. Kanalerna börjar redan nu vässa klorna inför en möjlig budgivning. När det begav sig sändes serien på SVT, men det är inte alls säkert att de kommer få sända uppföljaren.

– Allt kommer styras över hur den hanteras, om den åker in i något avtal eller kastas ut på marknaden. Oavsett vad som händer följer vi det och tycker att det är intressant, säger Göran Danasten, programchef på SVT.

– Om jag vore amerikansk distributör skulle jag först konstatera att det här är något som alla vill ha. Då vill man också se till att man kastar ut det köttbenet på marknaden och får så mycket betalt som möjligt, säger han.

”Sannolikt”

Ni laddar för budgivning?

– Det kommer med största sannolikhet att bli budgivning. Men hur aggressiv den blir är för tidigt att spekulera om, säger Göran Danasten.

Helena Forsman, programchef för inköp på TV4, är också med i fajten.

– Det är klart att vi är intresserade. Vissa serier har mer hype omkring sig. Är det flera intressenter kan det bli budgivning.

”Alltid intresserade”

Max Lagerbäck, presschef på TV3:

– Det är klart att fortsättningen på en gammal tv-klassiker som Dallas kan vara intressant, under förutsättning att den håller måttet och finns tillgänglig, säger han.

Katarina Eriksson, inköpschef på Kanal 5:

– Vi är alltid intresserade av bra serier. Men det är inte ens säkert att vi skulle kunna köpa den beroende på i vilket avtal den finns.