Läsarna om TV3: ”Ytligt, hjärndött – och sorgligt”

1 av 3
Nöjesbladet kunde i går redovisa TV3:s krissiffror.
TV

Tittarna flyr från TV3.

Nöjesbladet kunde i måndags visa upp tittarsiffrorna som skakar kanalen. Nu ger Nöjesbladets läsare sin förklaring till krisen.

– Det är bara en massa tramsprogram, skriver Bitte Tilly.

På tre veckor tappade TV3 var tredje tittare och är i kris.

I måndags uttryckte kanalens profil Robert Aschberg sin oro i Nöjesbladet.

– Kanalen har förlorat sin identitet. När vi började var TV3 en uppstickare, en kaxig gatpojke, en fräck kanal. Sedan ville den ikläda sig rollen som TV4 eller SVT har. Med facit i hand var det ett stort misstag, säger han.

Aschberg är grundare av produktionsbolaget Strix och har varit programledare i TV3 under mer än 20 år.

”En massa trams”

Nöjesbladets läsare höll inte med tv-profilen helt utan riktade skarp kritik mot kvaliteten på programmen.

”Det är inte konstigt att publiken sviker när de bara sänder en massa trams- och nonsensprogram”, skrev signaturen Bitte Tilly.

”De har gått på helt fel linje och köpt in en massa kräkserier från USA! Vem vill se på alla dessa skittävlingar om vem som är snyggast eller vem som är tjockast?” skriver Anders Öhlund och får får medhåll av Miia Lundén:

”TV3 nu för tiden är ytliga Top Model, Project Runway, Extrema mammor, Real Housewives of... Ensam mamma söker m.fl. Totalt ointressant, hjärndött och sorgligt enligt mig.”

Längre reklamavbrott

I Nöjesbladets omröstning blev TV3 överlägset minst stöd bland de svenska kanalerna. Många läsare förklarade sin ilska med reklamavbrotten som de upplever blivit både fler och längre.

”Det är ofta som jag glömmer bort vad det var jag tittade på för att pauserna är så långa. Förr hann jag bara gå och kissa så kom programmet igen, idag kan jag gå ut med soporna eller gå ner till tvättstugan och ta ut tvätten ur maskinen och lägga in i torktumlaren”, skriver Eva Virginius.

”Viasat misshandlar varumärket”

Sju av tio läsare säger i Nöjesbladets omröstning att de väljer TV3 sällan – eller aldrig. Peter Hansen skriver att han inte sett fler än ett enstaka TV3-program under det senaste året.

”Viasat har misshandlat sitt största varumärke genom att lyfta ut alla sevärda program och gömt dem i mer ’gömda’ kanaler. Kvar i TV3 är reklam, dåliga dokusåpor och 80-talsfilmer, som redan visats massvis med gånger på tv”, skriver Peter Hansen.

Simon Damberg vädjar nu till en gammal folkkär TV3-profil att rädda kanalen från undergång:

Skurt får komma tillbaka och styra upp det här!”

Nöjesbladet