Granskningsnämnden fäller ’Idol’ för reklam

1 av 2 | Foto: PONTUS ORRE
Alexander Bard sitter i ”Idols” jury.
TV

"Idol" har fällts i Granskningsnämnden.

Programmet har tillåtit sina sponsorer att uppmana till köp. Något som är mot reglerna.

TV4:s flaggskepp "Idol" fälls av Granskningsnämnden för radio och TV.

Kanalen riskerar nu ett straff på 300 000 kronor som påföljd.

Bakgrunden till den fällande domen är att det i anslutning till "Idol" sändes sponsringsmeddelanden från företagen Läkerol, Ipren, Santa Maria och Pågen. Sådana meddelanden får enligt radio- och tv-lagen inte innehålla säljfrämjande inslag.

Riskerar böter på 300 000 kr

Men Granskningsnämnden menar alltså att sponsringsmeddelandena gjorde just detta. Det pekar på information som "i många smaker", "tas upp snabbare än vanliga tabletter" och "i flera smaker", rapporterar Journalisten. Denna information ska inte ha bidragit till att identifiera sponsorerna utan istället ha fungerat säljfrämjande.

Nu ska förvaltningsrätten ta ställning till Granskningsnämndens ansökan. Om den går igenom riskerar TV4 en avgift på 300 000 kronor.