Arga snickaren tappade tittare under kanalbråket

Påverkades av Telias nedsläckning – Så många tittare tappade Kanal 5

1 av 3
Arga snickaren tappade tittare efter teliadebaclet
TV

”Arga snickaren” tappade en fjärdedel av sina tittare i Kanal 5.

Efter Telias nedsläckning av SBS Discovery har det blivit ett stort tittartapp för kanalernas mest populära program.

Drygt 700 000 hushåll har påverkats.

Natten mellan tisdag och onsdag togs alla SBS Discoverys kanaler bort från Telias sortiment efter att parterna inte kommit överens i sina förhandlingar.

Något som påverkat drygt 700 000 hushåll runt om i Sverige.

Tv-kanalerna som nu är nedsläckta hade betydligt färre tittare på onsdagen jämfört med flera onsdagar under föregående veckor.

Kanal 5:s mest sedda program på onsdagar är ”Greys Anatomy”, ”Arga snickaren”, ”Big bang theory” och ”The mysteries of Laura”.

Tapp för Kanal 5

”Arga snickaren” har nu tappat drygt en fjärdedel av sina tittare jämfört med föregående veckan. Programmet sågs då av 325 000, men sjönk nu till 254 000, ett tittartapp på över 70 000. Samtidigt tappade ”Greys Anatomy” över 40 000 tittare, enligt siffror från MMS.

Enligt MMS uppgifter till Dagens Media är det 14–15 procent av Sveriges 4,2 miljoner tv-hushåll som har Telia som operatör.

– I primetime på onsdagskvällen så var SBS Discovery det näst största tv-huset efter TV4-gruppen i vår huvudmålgrupp som är 15-44 år.  Det var en stark prestation under en exceptionell kväll med två stora finalprogram i TV4:s kanaler, ”Sveriges mästerkock” och ”Biggest loser Sverige”. Men vi jublar inte ändå eftersom vi vet att många tittare inte hade möjlighet att se sina favoritprogram hos oss av tekniska skäl, säger Dan Panas, presschef på SBS Discovery.

Varken Telia eller SBS Discovery vill kommentera vad själva konflikten som ledde till att kanalerna togs bort handlar om på grund av sekretess.

Källa: ”En viktig strid”

En insatt källa i tv-branchen sa under onsdagen till Nöjesbladet att det finns två starka skäl till konflikten. Den ena huvudpunkten är enligt källan att Telia vill bestämma vilka tv-kanaler som SBS Discovery ska få ha på Telias plattform, den andra punkten är prissättningen.

– På tv-marknaden är det så just nu att distributörer betalar allt mindre för linjära tv-kanaler med tv-tablå. Den här striden är otroligt viktig och kan också bli väldigt långvarig. Båda parterna har ett stort intresse att vinna.