Mejerijättens dryck hyllas i SVT-serien

”Det är inte produktplacering”

1 av 5
TV

SVT:s sändningstillstånd tillåter inte produktplacering i kanalens program.

Trots det hyllades Arlas drickkvarg i ”Midnattssols” första avsnitt.

– Det är inte produktplacering. Produktionsbolaget har inte tagit emot gåvor eller betalning, säger projektledaren Marcos Hellberg.

I premiäravsnittet av SVT:s thrillerserie ”Midnattssol” dricker två av huvudpersonerna Arlas produkt drickkvarg med smak av granatäpple.

Samtidigt har karaktärerna en konversation om hur god kvargen är samt att den är bra för magen och prostatan.

Scenen visades trots att SVT:s sändningstillstånd inte tillåter program med produktplacering. Detta var SVT Kulturnyheterna första att rapportera.

Nämner aldrig varumärket

Men Marcos Hellberg, projektledare för serien, dementerar.

– Det är inte produktplacering. Produktionsbolaget har inte tagit emot gåvor eller betalning för att exponera ett varumärke. Man har enligt alla konstens regler köpt in rekvisita helt enkelt. Drickkvarg med smak av granatäpple finns ju i manus utan att nämna varumärket, säger han till Nöjesbladet.

Kvargens syfte var att fördjupa och beskriva karaktärerna i scenen och Arlas logotyp ska ha varit täckt av en karaktärs hand.

– Men för att göra en sak klar. Karaktärer i tv-serier konsumerar produkter som mjölk, kaffe, vin och drickkvarg. Vi tillverkar inte egna flaskor varenda gång det sker. Det är när vi nämner varumärket det blir ett otillbörligt gynnande, säger Marcos Hellberg.

”Bra fokus på produkten”

Enligt Arla finns det inget avtal mellan kanalen och företaget.

– Jag kände inte till det, men en kollega till mig uppmärksammade mig på att vi hade synts väldigt bra i serien. Det är bra fokus på produkten och man pratar fint om den, säger Fredrik Larm, Arla Foods sponsrings- och eventchef, till Kulturnyheterna.

Nöjesbladet söker representanter för Arla.

]