"Big Brother" slår "Baren"

Leder stort i slaget om dokusåpa-
tittarna

1 av 2
TV

Tittarna sviker TV 3:s "Baren".

Dokusåpan går sämre än någonsin.

Samtidigt som konkurrenten "Big Brother" gör en supersäsong.

- Om det fortsätter så utökar vi till helgerna, säger Kanal 5:s programchef Johan Westman.

Dokusåpakriget är i full gång. Kanalerna sänder samma tid och slåss båda om de unga tv-tittarna. Och efter två veckors kamp är det Adam Alsings "Big Brother" som leder stort över Robert Aschbergs "Baren".

Nyligen hade "Baren" sin lägsta tittarsiffra någonsin sedan starten 2000. Bara 122 000 personer såg tisdagens avsnitt, medan man som mest varit uppe i nära 400 000 tittare.

- Ja, det ser lite knackigt ut, säger TV 3:s programchef Staffan Erfors.

"Vi drabbas inte av panik"

Programmet är nu inne på sin femte säsong. Men Erfors vägrar tro att tittarna har tröttnat.

- Nej, varje Barensäsong är unik med nya karaktärer och nya moment. Och av erfarenhet vet vi att det tar lite tid att komma in i serien. I alla säsonger har det tagit sig mot slutet.

I år flyttade såpan från Gamla Stans bryggerier till Stockholmsförorten Alby - en idé som inte alls verkar gå hem hos tv-publiken.

Är det här sista omgången av "Baren"?

- Det är för tidigt att spekulera i. Vi drabbas inte av panik över det här, säger Erfors.

Bättre siffror än förra året

Samtidigt gör konkurrenten "Big Brother" i Kanal 5 en kanonsäsong. I genomsnitt följer 248 000 personer de timslånga avsnitten.

- Jättekul! säger Kanal 5:s programchef Johan Westman.

- Vi har bättre siffror än förra året trots att vi har utökat programmet till en timme, vilket många var skeptiska till.

Kanalen diskuterar att sända programmet även på helgerna.

- Har vi en fortsatt stor efterfrågan så gör vi det. I så fall blir det efter OS.

Just nu laddar kanalerna för nästa dokusåpafajt. Den 19 februari är det premiär för talangjakten "Popstars" i Kanal 5. Samtidigt startar rock"n"roll-versionen "Wannabe" i TV 3.

Så många såg programmet

Antal tittare den 7 februari

Anna Hansson