- Risk att Kanal 5 tappar annonser

TV

Annonsörna i "Big Brother" bryr sig inte om att deras produkter säljs med hjälp av sex och fylla - ännu.

- Risken finns att Kanal 5 tappar sina annonsörer om den negativa debatten växer, säger Anders Ericson, vd på Annonsörföreningen.

Anders Ericson.
Anders Ericson.

"Big Brother" lockar tittare med sex och fylla. Trots det har inga annonsörer reagerat på att deras annonser förekommer i dessa sammanhang.

Stora företag som Ladbrokes, Telia och Harry"s finansierar programmet som kostar mellan 40 och 50 miljoner att producera.

- "Big Brother" är den bästa satsningen vi gjort, säger exempelvis Douglas Roos, Ladbrokes representant i Norden.

Stoppar filmerna

Och Annonsörföreningens vd Anders Ericson tror inte att företagen får kalla fötter när de ser innehållet i dokusåpan.

- Men det är klart, det är inte så bra att synas i samband med för mycket fylleri och sexism, säger han.

I vissa fall ber en del annonsörer om att få slippa visa sina filmer.

- Om det blir en väldigt negativ debatt finns risken att Kanal 5 tappar sina annonsörer, säger Anders Ericson.

Hårda reklamregler

Han påpekar att annonsörerna själva är mycket noga med vad de visar.

- Vi har både det Marknadsetiska rådet och Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam. Det gör att vi får allt mer etiska reklamfilmer - samtidigt som tv-kanalerna blir allt mer vulgära, säger han.

Tidigare:

Klas Lindberg