Här blev USA-kvinna en saudi-badboll

NYHETER

Bilden på en leende kvinna i badkläder blev för mycket för det saudiarabiska företaget.

Lösningen blev att byta ut henne mot en badboll.

1 av 2 | Foto: Intex
Så här såg poolreklamen ut från början.

Originalbilden föreställer en leende kärnfamilj, mamma, pappa och tre barn, som njuter av ett dopp i sin plastpool. Det är det amerikanska företaget Intex som använt bilden för att marknadsföra sin produkt.

Men när det saudiarabiska företaget Sacooffers kom över ett parti platsbassänger visade sig bilden eller snarare delar av motivet vara alldeles för vågat för deras kunder.

Men det finns ingenting som inte går att lösa med lite klassisk fotoredigering.

Pixlade ansikten och bytte kvinna mot boll

I reklamannonsen på Sacooffers Twitter har pappan och de tre barnen, som på originalbilden är tämligen lättklädda, plötsligt tröjor på sig. Dessutom är deras ansikten av någon anledning pixlade.

Och när det kommer till den skrattande kvinnan fick redigeraren verkligen ta fram sin kreativa sida. Lösningen blev att helt byta ut henne mot en färgglad badboll.

”Kvinnor går inte att retuschera bort ur verkligheten”

Det här är inte första gången kvinnor plockas bort från reklam i Saudiarabien. 2013 väckte landets version av Ikeakatalogen stor uppmärksamhet då samtliga vuxna kvinnor plockats bort ur den saudiarabiska upplagan.

Den dåvarande svenska handelsministern Ewa Björling (M) kommenterade Ikeacensuren såhär:

– Kvinnor går inte att retuschera bort i verkligheten. Om Saudi inte tillåter kvinnor att synas eller arbeta går de miste om halva sitt intellektuella kapital. De här bilderna är ytterligare ett bedrövligt exempel som visar att det är lång väg att vandra när det gäller jämställdhet mellan kvinnor och män i Saudi.