Bostadsförmedlingen: ”Vi borde ha informerat alla”

NYHETER

Bostadsförmedlingens tillförordnade vd, Jannike Siljan, ger olika versioner om datorhaveriet.

Först uppger hon att det var ett fåtal fall där obehöriga kom in på andras profiler.

Efter fler frågor medger hon att förmedlingen inte har en aning om hur många kunder som drabbades.

"Vi vill gärna ange exakta siffror men det finns inga uppgifter om hur många som blev inloggade på fel sidor”, skriver hon i en kommentar till Aftonbladet.

Jannike Siljan, tillförordnad vd för Bostadsförmedlingen.
Foto: Bostadsförmedlingen
Jannike Siljan, tillförordnad vd för Bostadsförmedlingen.

I flera dagar har Aftonbladet försökt få klarhet kring datorhaveriet på Bostadsförmedlingen.

Men den tillförordnade vd:n Jannike Siljan har inte velat ställa upp på en telefonintervju.

Istället har hon bara accepterat att få frågor på mail, så hon kan svara skriftligt.

Svarade efter ett dygn

Jannike Siljan var stabschef när haveriet inträffade och är också en av dem som har suttit i Bostadsförmedlingens krisledning.

Först uppgav Jannike Siljan att det bara var ett fåtal fall där obehöriga hade loggat in på andras profiler.

Gav annan version

Aftonbladet ställde då nya frågor för att få mer konkreta uppgifter.

Ett dygn senare svarade Siljan.

Då gav hon en helt annan version.

"Vi ber om ursäkt för att det tagit oss lång tid att återkomma. Vi villa gärna ange exakta siffror med det finns inga uppgifter om hur många som blev inloggade på fel sidor".

”Borde ha informerat alla”

Bostadsförmedlingen meddelade inte alla som står i bostadskön om att de skulle kontrollera sina uppgifter - eller att obehöriga kunde haft tillgång till andras användarkonton.

"Det vi kan konstatera i efterhand är att vi borde ha informerat alla som stod i bostadskön. Idag hade vi hanterat detta på ett annat sätt", skriver Jannike Siljan.

Hon uppger att hon inte vet varför man struntade i att informera alla de som betalar för att stå i kön.

"Vi vet inte exakt vilka analyser som gjordes och som i sin tur låg till grund för de beslut som togs då. Vi kan konstatera att vi idag skulle ha gjort vissa saker annorlunda. Det gjordes en bedömning att det var få som var direkt berörda av den felaktiga inloggningen och att den inte påverkade kötider eller förmedling av lägenheter."