Lasse, 56, skulle köpa tågbiljett – chockades av höjda avgiften

Prishöjningen på serviceavgiften fick Lasse att gå i taket.
Foto: Privat/TT
Prishöjningen på serviceavgiften fick Lasse att gå i taket.
NYHETER

Lasses planer på att hälsa på sonen i Karlstad blev rejält störda när han tittade närmare på kvittot för biljettinköpet. En galen prishöjning tog honom på sängen.

– Tänk om Elsa, 82, skulle hälsa på barnbarnen... det blir rätt mycket pengar för henne, säger Lasse.

När Lasse, 56, klev in på Stockholms centralstation för att köpa tågbiljetter för att hälsa på sonen i Karlstad hade han ingen aning om vilken dyr affär det skulle bli.

Sin vana trogen valde han att sköta sitt handeln över disk.

– Det är enklare och trevligare. Jag tycker inte om att handla på dator, jag är lite digitalt handikappad och ser dessutom lite dåligt, säger Lasse.

Mannen som betjänade Lasse påminde om att det utgår en avgift för att handla vid disk. Den vane kassa-besökaren svarade att han var väl medveten om det.

– Det brukar vara 10–20 kronor, så jag sa att vi kör såhär.

Hade chockhöjt priset

Lasse slog in pinkoden till sitt kort och betalningen var snart genomförd. Men när han inspekterade kvittot på närmare håll såg han att något var märkligt.

”Serviceavgift: 100 kronor” stod det. Han gick genast tillbaka till kassan för att ifrågasätta summan.

– Jag frågade hur länge de hade haft det såhär, och han sa att de hade börjat i förrgår, säger Lasse.

Han hade inte sett någon information om prishöjningen på Centralstationen, och tycker att mannen i kassan kunde ha påpekat för honom att höjningen hade genomförts.

– Han bad om ursäkt och sa att han kunde göra ett återköp, men då kan det ju dröja flera veckor innan man får tillbaka pengarna.

Lasse beskriver sig som en person som själv valt att stå utanför den digitala världen i stor utsträckning. Han tycker att utvecklingen går för fort och föredrar att få ett personligt bemötande när han sköter sina inköp.

Här syns priset tydligt.
Foto: Privat
Här syns priset tydligt.

”Tre minuters jobb”

Efteråt kontaktade han SJ – men de hade ingen telefontid på helgen. Och mannen i kassan kunde inte hjälpa honom heller.

– Jag gick tillbaka och sa att jag skulle ha mina hundra kronor. Då sa de ”nej, du får gå härifrån”. Visst, jag gav honom fingret, men kunden har alltid rätt, säger Lasse.

Lasse tycker att SJ är skyldiga att informera om höjningen på ett tydligt sätt. Dessutom känns 100 kronor som ganska mycket pengar ”för tre minuters jobb”, säger han.

– Det slår mot de som är gamla och fattiga. Tänk om Elsa, 82, ska hälsa på barnbarnen, det blir ganska mycket pengar för Elsa, säger han.

Aftonbladet har varit i kontakt med SJ:s presstjänst, som hälsar att de bara svarar på frågor om trafikläget på helgerna.