Mardrömsresan – fick vänta i rekordkyla

NYHETER

Iklädda sommarkläder fastnade Ella Brolin och hennes familj i ett rekordkallt Moskva, sedan planet som skulle ta dem hem till Sverige efter semestern i Thailand blivit försenat.

– Jag grät när jag såg föräldrar skrikgråta av oro för sina barn, säger Ella Brolin.

Resan hem från Thailand blev en förfärlig upplevelse för Ella Brolin och hennes familj. Precis som på utresan skulle de åka hem till Sverige med flygbolaget Aeroflot. Flygplanet, som skulle ta dem till Moskva där de skulle byta flyg, var försenat med två timmar.

– Vi fick inte veta varför det var försenat. Personalen var genuint otrevlig när vi ställde frågor.

”Vi blev instängda”

När de till slut kom fram till Moskva på söndagskvällen förstod de att de hade missat sitt flyg – i likhet med 90 andra passagerare, flera av dem barn. Samtliga slussades till ett litet rum på flygplatsen, utan att få veta varför. Där fick de nya boardingkort till ett annat flyg – som skulle gå nästa dag. Den efterföljande passkontrollen tog tre timmar.

– Vi fick ingen förklaring eller vad det innebar. Vi fick bara stå i det där rummet och vänta och fick inte gå någon annanstans. Vi var instängda.

Fler passkontroller

Sedan fördes alla till en buss som skulle ta dem till ett hotell. Men innan de klev på väntade ännu en passkontroll.

– Dörrarna utåt var öppna så vi alla stod där och frös i våra tunna kläder, det var 30 minusgrader ute. Alla var trötta, folk grät och var förtvivlade. Stämningen var kaosartad. Folk kastade sig på bussen.

Helgen var den kallaste i Moskva på 120 år med temperaturer på runt 30 minus.

På bussen var det inte mycket varmare. Ella berättar om små barn som skakade tänder. Vart de skulle, eller hur långt de skulle åka, hade de ingen aning om. Till slut stannade bussen vid ett hotell. Men då fick de först inte gå ut – inte heller nu fick de någon förklaring.

– Det var helt fullpackat på bussen och den fylldes med avgaser, folk började få panik. Bebisar grät och vuxna grät för att de var så oroliga för sina barn. Det var en skräckfylld stämning.

Foto: Privat

”Jag måste ut med mitt barn”

Till slut fick 10-15 personer i taget gå av och in genom en särskild dörr till hotellet. Samtidigt blev bussen allt kallare och stämningen trissades upp ännu mer. Ella berättar att folk började banka på glasrutan som busschauffören satt bakom för att bli utsläppta ur bussen, men han skrattade bara åt dem.

– Till slut var det någon som skrek ”jag måste ut med mitt barn, vi måste komma in i värmen med mitt barn”.

När Ella Brolin och hennes familj väl lyckades komma av bussen vägrade hotellet att släppa in dem. En representant från flygbolaget som var på plats svarade bara att de inte fick gå in.

– Min pappa blev så arg, han skrek åt dem och undrade hur de kunde låta barnen stå ute i 30 minus.

Till slut fick de ändå komma in på hotellet. Där stängdes de in i ännu ett utrymme innan de fick ett rum. Då hade de varken fått mat, dryck eller tid att gå på toa på flera timmar.

Borttappade väskor

Efter tre timmars sömn fick de åka tillbaka till flygplatsen – och ombord ett flyg hem till Sverige. Enligt Ella har hon aldrig känt större glädje över att få komma hem igen – trots att tre av deras väskor tycks ha försvunnit.

– Både jag och familjen har rest mycket i världen och har varit med om jättedåliga ställen och hotell. Men jag har aldrig varit med om något som har varit så här obehagligt och otäckt. Det kändes som vi var deras fångar. Det var ett så inhumant sätt att hantera situationen – hur kan man bete sig som de gjorde när barn och små bebisar gråter? säger hon.

– Vi fick ingen information och vi fick inte gå någonstans. Man kände sig helt maktlös, det var en riktigt hotfull situation. Det var vakter så att vi inte kunde gå någonstans.

”Jag skulle hellre dö”

Ella säger att famijen gissar att det hela handlade om att de saknade visum.

– Det är det enda skälet som vi kan komma på. Hade vi fått någon info hade det varit enklare. Nu visste vi ingenting och då börjar fantasin skena, det är då den blir farlig.

De kommer aldrig mera att resa med Aeroflot.

– Jag skulle hellre dö, det var fruktansvärt. Det hela känns overkligt och helt sjukt. Det kan inte vara så här när man betalar för en resa.

”Det är beklagligt”

Johan Eriksson, regional sales manager i Skandinavien och Finland för Aeroflot, menar att det som har hänt är beklagligt och att han inte varit med om liknande händelser tidigare.

– Jag vet inte varför det har gått till såhär. Jag beklagar å Aeroflots vägnar, om vi inte har levt upp till resenärernas förväntningar. Jag tycker att man ska höra av sig till oss och inte till tidningen. Vi har en mejladress som de kan skriva till, vi kommer stå till tjänst och lyssna på vad de har att säga, säger Johan Eriksson.

– På hotellet är det roomservice och gratis wi-fi, jag har testat det själv faktiskt. Och väskorna kommer de få tillbaka, det är inte konstigt att de hamnar avsides när det är förseningar och sådant. Jag hoppas att ni uppfattar mig som ödmjuk och att ni inte skriver ner oss, det vill vi verkligen inte.