I dag invigs citybanan - tågkapaciteten dubblas

NYHETER

Det är dags att säga adjö till en av svensk tågtrafiks värsta flaskhalsar.

Sedan 1871 har tågen fått samsas på två ynka spår på getingmidjan söder om Stockholms Centralstation.

I dag invigs Citybanan efter nästan nio års arbete, och i ett slag fördubblas kapaciteten.

1 av 8 | Foto: Robin Lorentz-Allard

Det har krävts 10 000 sprängningar, en sänktunnel i Riddarfjärden och bortschaktande av fyra miljoner ton berg. Men nu är Citybanan färdig och från och med måndag går pendeltågen i den nya tunneln under Stockholm.

– Äntligen är vi klara, vi vet vilken nytta det kommer att göra. Det känns bra att kunna lämna över till resenärerna, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.

Påverkar landets tågtrafik

Även om det främst är pendlare i Stockholm som kommer att utnyttja de två nya pendeltågsstationerna och färdas i Citybanan, är den en angelägenhet för hela Sveriges tågtrafik.

– Vi har bara två spår genom centrala Stockholm. Nu dubbleras det eftersom vi byggt två nya i tunneln. I och med att alla pendeltåg flyttar ner frigörs väldigt mycket kapacitet på spåren och på Stockholm central. Där kan regional- och fjärrtågstrafiken växa till sig och utvecklas och där kan man i framtiden ta emot höghastighetståg, vilket skapar väldigt stora möjligheter, säger han.

Räddade liv

Samtidigt har tunnelarbetarna också fått hjälpa till. Under vinterns snökaos – då trafiken stod stilla på ytan – fick de lotsa en ambulans mellan Södersjukhuset och Karolinska genom tunnlarna.

– Vi fick höra att det räddat livet på den patienten, säger han.

Den så kallade getingmidjan som går mellan Riddarholmen och Gamla Stan är från 1871. Citybanan är byggd för att hålla lika länge.

– Men man hoppas verkligen att utvecklingen kan gå snabbare framöver, för behoven kommer att stiga, säger Averstad och fortsätter:

– Men Citybanan är byggd för att hålla över hundra år.

FAKTA

Bakgrund: Citybanan

Länge brottades man med frågan om hur problemet med getingmidjan skulle lösas. Sträckningen, från Centralstationen i Stockholm till Stockholm Södra, går mellan Riddarholmen och Gamla Stan, och är en av landets mest trafikerade. 500 fjärrtåg, pendeltåg och godståg passerar varje dygn.
Den tvåspåriga sammanbindningsbanan över Riddarfjärden byggdes redan 1871, och har inte genomgått någon större upprustning sedan 1950-talet. På 1980-talet växte frågan om nya järnvägsspår, bland annat ett tredje bredvid de två befintliga.
År 2000 fick dåvarande Banverket i uppdraget att lösa problemet med getingmidjan. Två år senare presenterades projektet Citybanan, en sex kilometer lång, tvåspårig pendeltågstunnel från Tomteboda, via Odenplan och Stockholm Central, under vattnet till Södermalm och Stockholm södra.
Enligt de första prognoserna skulle tunneln stå klar 2011 och kosta sju miljarder kronor.
Trots att regeringen sade ja var det inte slutet för följetången. 2006 satte den nya regeringen stopp för bygget, och det tredje spåret återutreddes. 2007 fick Citybanan grönt ljus igen och 2009 sattes spaden i marken under fyrverkerier mot en regngrå Stockholmshimmel. Den 10 juli rullar pendeltågen i ordinarie trafik för första gången.
Kostnaden landade till slut på 16,8 miljarder kronor, enligt 2007 års prisnivå.
Källa: Trafikverket, regeringen

FAKTA

Citybanan

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel som byggts i Stockholm under nio års tid. Tunneln fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm. Tunneln invigs i dag och det första pendeltåget går vid 05 på måndagsmorgonen.
Citybanan går mestadels genom berg men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattenytan för att den ska kunna gå i en bergtunnel. I stället byggdes en 300 meter lång betongtunnel som sänktes ner i vattnet. Tunneln består av tre 100 meter långa delar som sänkts på plats vid olika tillfällen under 2013.
Fem arbetare har omkommit under arbetet med tunneln.
Källa: Trafikverket