Nötallergikern Zahra berättar om mardrömsresan

NYHETER

Zahra Abdulla har luftburen nötallergi och det tar bara någon minut innan luftrören kan täppas igen. Så när Air Berlin vägrade att ha nötförbud på vägen hem fruktade hon för sitt liv.

1 av 2 | Foto: Zahra Abdulla
Zahra Abdulla var rädd under resan hem då en allergisk reaktion kan vara förödande.

Zahra Abdulla, från Stockholm, har luftburen nötallergi. Det tar 30 sekunder för att hennes immunförsvar ska reagera på nötter i luften och upp till en och en halv minut för luftrören att täppas igen.

Därför kontaktade hon flygbolaget Air Berlin inför hemresan från Salzburg i Österrike, via Berlin, för att höra om det var möjligt för henne att åka med som nötallergiker – vilket inte skulle vara ett problem, sa de.

– De sa att det inte skulle serveras några nötter och att passagerarna skulle få reda på att det inte gick att äta nötter på flyget.

”Nekade sjukhusintyget”

Men det blev inte lika smidigt som hon trott. När hon skulle gå på första flyget krävdes det 10 minuters övertalning för att få flygvärdinnan och piloten att göra ett utrop om att det skulle råda nötförbud. Och vid andra flyget upprepades situationen – denna gång sa flygvärdinnan ja, men piloten och flygchefen sa nej. De menade att det stred mot flygpolicyn, att det inte går att förbjuda folk att äta nötter på allmän plats.

– De nekade mitt sjukhusintyg, de ville inte läsa vad som stod.

Istället fick Zahra och hennes vän, som var med, två alternativ. Att gå av flyget utan att få ersättning eller sätta sig längst bak. Då flyget vid denna tidpunkt var på väg fick de välja alternativ två.

– Jag blev erbjuden en syremask men jag har kronisk astma så jag kan inte ha på mig det, för då kan jag inte andas, säger hon och fortsätter:

– Och om en påse nötter öppnas på flyget kommer jag känna av det, vare sig påsen öppnas längst fram eller bak.

”Var rädd för mitt liv”

Därefter följde en mardrömsresa med medicinerna beredda på sätet mellan henne och vännen.

– Jag var rädd för mitt liv. När man hade åkt en halvtimma så hörde man påsar öppnas och att folk åt. Var det nötter, var allt jag kunde tänka.

Zahra kände en stor frustation över situationen och kände även för sin vän som var med.

Vill inte åka med dem igen

Efter 90 plågsamma minuter landade de som tur är säkert i Stockholm. Zahra har försökt att nå flygbolaget men de har inte svarat henne ännu.

– Förtroendet för dem är lågt på grund av att de inte tog allergipolicyn på allvar.

Hon har skrivit om resan i ett Facebookinlägg för att inte fler ska hamna i samma situation. Hon själv kommer inte vilja resa med Air Berlin igen.

– På grund av att de inte ser allvaret i situationen och inte vill samarbeta så att jag som passagerare är säker i deras närvaro, säger hon och fortsätter.

– Jag vill inte att en sådan situation ska hända igen och att jag ska ta mina sista andetag i deras flyg.

Flygbolaget: Vi beklagar

Theresa Krohn, presstalesperson vid Air Berlin säger via ett mejl att de beklagar det som Zahra Abdulla fick vara med om och förstår att hon inte kände sig bekväm under flygningen. De kan dock inte kommentera fallet ytterligare då de inte har haft möjlighet att prata med flygets besättning. Och så här lyder deras policy, skriver hon:

Passagerare som har tung allergi ska kontakta besättningen så att de är medvetna om deras problem. Besättningen ska erbjuda en annan plats om det är möjligt och informera de som sitter i närheten om allergin. Det är inte möjligt att förbjuda försäljning eller konsumtion av vissa produkter ombord. Allmänt så är en allergisk reaktion via luften ombord ganska osannolik. Passagerare med tyngre allergier bör alltid ha med sin medicin men medicinsk utrustning ombord innehåller också medicinering för dessa fall så att vår besättning kan reagera på en gång vid en nödsituation och hjälpa passageraren”·