Här är världens första självkörande fartyg – kallas ”havets Tesla”

NYHETER

Nästa år planeras sjösättning för världens första fartyg som kan köras utan besättning.

Norrmän står bakom skutan som kallas ”havets Tesla”.

– Självklart är det roligt att vara först. Vi tror att det här är framtiden, säger Kristin Nordal, kommunikationschef på Yara till Aftenposten.

Norska företag går i bräschen för att bygga världens första självstyrande fartyg som har potential att revolutionera sjöfarten, skriver Wall Street Journal.

Genom att använda GPS, radar, kameror och sensorer kommer fartyget Yara Birkeland kunna navigera – och anlägga vid hamn helt utan besättning. Det 25 miljoner dollar dyra fartyget är under produktion och väntas kunna sjösättas under 2018 rapporterar Wall Street Journal.

I inledningsfasen kommer skutan, som av sina tillverkare kallas för ”Havets Tesla”, att köras med besättning ombord. Fartyget beräknas vara helt autonomt år 2020.

– Vi har en tät och god dialog med Sjöfartsverket och Kustverket och vi upplever att de är väldigt positiva. Målet är att få fram ett nationellt regelverk, säger kommunikationschefen Kristin Nordal på Yara till Aftenposten.

Yara International står bakom skeppsbygget, tillsammans med företagen Birkeland och Kongsberggruppen.

Drönarskeppet kommer att mininmera bränsle- och personalkostnader. Företagen bakom bygget uppskattar att det självkörande skeppet förväntas ersätta 40.000 lastbilsturer per år i södra Norge.

Redan stort intresse

Lars Jensen, VD för Seaintellegence Consulting i Köpenhamn berättar att det finns säkerhetaspekter att tänka på om självkörande fartyg ska börja trafikera haven:

– Självkörande fartyg är redan från början väldigt dyra och de måste byggas väldigt robusta. Om de går sönder är kostnaden för att skicka ut ett team som ska reparera fartyget mitt ute på havet väldigt höga, säger Lars Jensen till Wall Street Journal.

Internationella sjöfartsmyndigheter tror inte att ett nationellt regelverk kommer vara på plats redan 2020 skriver Wall Street Journal men Kongsberggruppens chef Geir Haoy är hoppfull om framtiden:

– När väl regelverket är på plats tror jag att det kommer spridas snabbt. Det är redan ett stort intresse, operatörer av kustfartyg, fiskefartyg och leveransfartyg knackar på vår dörr.