Nya stora och tunga lejon tar plats på Drottninggatan

Publicerad 2018-03-22

De är större och tyngre än de gamla lejonen.

Nu håller fyra nya leende stenkatter vakt på Drottninggatan i Stockholm.

– Tunga fordon ska inte kunna ta sig förbi i hög hastighet, säger stadsträdgårdsmästare Elisabeth Rosenquist Saidac.

Betonglejonen ska trygga säkerheten på en av landets folktätaste gator efter terrordådet den 7 april förra året. Fyra ställdes ut under natten mot torsdagen. Ytterligare 16 är beställda och kommer att vara på plats framåt sommaren.

– De här nya lejonen är fyra gånger tyngre än de befintliga lejonen och väger fyra ton. Vi har gjort en möbleringsplan för hela Drottninggatan där de totalt 20 som hittills är beställda ska placeras ut – tillsammans med nya blomsterurnor som väger tre ton, säger Elisabeth Rosenquist Saidac vid Stockholms stad.

– De är placerade i relation till varandra så att man måste bromsa in.

Måste sicksacka

Utryckningsfordon kommer fortfarande att kunna ta sig förbi i låg hastighet.

– Lejonen tillsammans med planteringskärlen placeras som en chikanlösning där de fordon som måste fram måste sicksacka. Kör man för fort fastnar man helt enkelt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Nykomlingarna har i dagsläget sällskap av 74 små lejon – mot de 37 som fanns utplacerade före lastbilsattacken.

Räcker detta för att trygga säkerheten på Drottninggatan?

– Det är ett steg i att göra det tryggare. Sedan kan man inte lova fullt ut att det är en full trygghet. Men jag tror att vi med de här större tyngre lejonen skapar ett svårare hinder att forcera, säger Elisabeth Rosenquist Saidac.

En framtida säkerhetsåtgärd är ett pilotprojekt med så kallad geofencing.

– Vi ska sätta dosor i tunga lastbilar som gör att de inte kan köra för fort. Regeringen har gett Trafikverket uppdraget och det är ett samarbete med Stockholms stad. Vi håller på med det och det kommer senare i år, säger Daniel Helldén.

Om en tung lastbil som har systemet kör in på en gata där den inte får vara stannar den.

– Vi håller på med det. Det är en del lagstiftningsfrågor som måste redas ut.