41 procent av M-väljarna: Avgå, AKB

Ingen given efterträdare, enligt Aftonbladet/Inizios undersökning

NYHETER

Våren har inte varit något segertåg för moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra.

Av partiets väljare svarar bara fyra av tio att de vill att hon ska sitta kvar på posten.

Det visar en undersökning från Aftonbladet/Inizio.

1 av 2 | Foto: Pontus Orre

En av fem moderata väljare (19 procent) svarade att de inte vet, eller är tveksamma, när Inizio frågade om Anna Kinberg Batra bör sitta kvar som partiledare.

Frågan klyver partiets väljare rakt itu. 41 procent vill att hon sitter kvar.

41 procent tycker att det är dags för AKB att lämna över ordförandeklubban.

Men de vet inte till vem.

Svaren på följdfrågan – ”Vem bör i så fall ta över?” – spretar. Hela 38 procent svarar att de inte vet.

Därefter kommer Mikael Odenberg (20 procent) och Ulf Kristersson (19 procent). Andra av partiets stora namn har plockat ett par procent vardera och 12 procent svarar ”Någon annan, vem?”, med ett eget förslag.

– Det är en fingervisning, det finns ingen naturlig efterträdare – när det vanligaste svaret är ”jag vet inte”. Man får ju ta det med en nypa salt, men om till exempel 70 procent sagt samma namn hade det varit ett svar, säger Karin Nelsson på Inizio.

Utspelet i januari där Anna Kinberg Batra föreslog samtal med Sverigedemokraterna var startskottet för förtroendekrisen.

– Det har varit väldigt krisigt för moderaterna under våren, så att Anna Kinberg Batras ställning inte skulle vara solklar var väl klart. Men att det skulle vara så jämnt är ju förvånande, säger Karin Nelsson.

Karin Nelsson menar att slitningarna accelererat sedan tunga moderata namn krävde AKB:s avgång för drygt två veckor sedan.

– Det återspeglas i de här siffrorna. Moderaterna själva har inte tilltro till partiledaren. Å andra sidan finns det inget alternativ. Det är min tolkning av siffrorna.

FAKTA

Så gick undersökningen till

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är moderata sympatisörer 18 år och äldre. Undersökningen omfattar 331 intervjuer under perioden 6–11 juni 2017 och är genomförd som en webbundersökning.