Lögnerna i Spicers tal

NYHETER

Han talade bara i fem minuter och 48 sekunder.

Men presidentens pressekreterare Sean Spicer lyckades ändå klämma in ett par rejäla felaktigheter i budskapet när han skällde ut medierna.

Det skriver Washington Post.

Foto: REUTERS TT NYHETSBYRÅN

Det var en märkbart förbannad pressekreterare som talade till medierna på lördagen, president Trumps andra dag på ämbetet.

– Innan jag kommer till dagens meddelande vill jag säga ett par ord om bevakningen de senaste 24 timmarna, sa Sean Spicer till pressen.

Sedan anklagade han medierna för att medvetet ha rapporterat falska nyheter. Ursinnigt räknade han upp delar av rapporteringen om installationen av president Donald Trump.

Det enda problemet: att Sean Spicer själv hade fel.

”En reporter skrev en falsk tweet om att bysten av Martin Luther King försvunnit från Ovala rummet”

Journalisten Zeke Miller på Time tweetade felaktigt att Trumps stab plockat bort bysten av den afroamerikanska medborgarrättsrörelsens ledare. I själva verket stod en livvakt i vägen för verket av Martin Luther King i Ovala rummet, på bilden som Zeke Miller såg, skriver The Hill.

Minuterna efter insåg han sitt misstag och dementerade den första tweeten. Zeke Miller skrev en ursäkt till pressekreterare Sean Spicer – och fick svaret ”ursäkten godtas” på fredagen.

I sitt tal på lördagen hävdade Sean Spicer att pressen medvetet spridit osanning och agerat oansvarigt.

”I parken användes vita plattor på marken för första gången – och fick hålen i folkmassorna att stå ut”

– I en särskild tweet ramades fotografier av installationen medvetet in för att förminska det enorma stöd som samlats i National Mall, sa Sean Spicer på presskonferensen.

Enligt Sean Spicer var det första gången i USA:s historia som National Park Service skyddat gräset med de vita golvplattorna. Det stämmer inte, de har använts från i alla fall 2014, skriver Washington Post.

Effekten av det vita blev att områdena där ingen åhörare stod blev extra tydliga. Därför ser det ut att vara färre i publiken på Trumps ceremoni, hävdade Sean Spicer.

”Medierna uppgav felaktiga siffror på antalet närvarande på plats. Det finns inga sådana siffror”

– Ingen hade någon siffra på antalet åhörare, för National Park Service, som har parken National Mall, ger inte ut några, sa Sean Spicer.

Han fortsatte:

– Vi vet att 420 000 personer använde Washington DC:s tunnelbana i går, som kan jämföras med 317 000 resenärer som använde den vid president Obamas senaste installation. Det här var den största publiken som någonsin bevittnat en presidentinstallation, både live och från runtom i världen.

Inte heller det stämmer. Sean Spicer har också bantat Trumps siffra på den här punkten, med cirka 150 000 personer.

CNN och Washington Post har tagit fram siffror på hur många som använt stadens tunnelbana på installationsdagen. När Donald Trump svors in åkte cirka 570 500 personer.
När Barack Obama svors in räknades antalet resenärer i kollektivtrafiken till 1 100 000 år 2009, och 782 000 personer år 2013.