Butiken hyllas – för sin åldersgräns

NYHETER

Butiker rekommenderas att ha en åldersgräns på 15 år vid försäljning av energidryck. Men på Ica-butiken i Docksta har man valt en helt annan ålder.

– De yngre konsumerar alldeles för mycket tycker vi, det här är det lilla vi kan göra åt det, säger handlaren Sanna Hallin.

1 av 2 | Foto: Skärmdump
Hyllas för klippet.

Butiker som säljer energidryck rekommenderas att ha en åldersgräns på 15 år vid försäljning av energidryck. En rekommendation som Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag har beslutat om. Men på Ica-butiken i Docksta, i Västernorrland, har man valt att sätta en egen åldersgräns – på 18 år.

– Vi har haft 18-årsgräns i nästan ett år, säger handlaren Sanna Hallin.

För att påminna sina kunder om att det är 18 år som gäller har de lagt ut ett filmklipp på sin Facebooksida – och nu hyllas både klippet och deras satta åldersgräns.

I skrivande stund har cirka 4 800 personer gillat klippet och över 2 000 personer har delat det: ”Ett bra initiativ och en rolig video. Stor eloge till er, hoppas fler tar efter”, skriver en person och ”Bästa på länge”, skriver en annan.

– Det blev större uppmärksamhet än vi trodde att det skulle bli.

”Har inte koll på vad som händer i skolan”

Sanna vet inte någon annan butik som har denna åldersgräns. De fattade beslutet efter en diskussion.

– Om man säljer till 15-åringar som ofta går i högstadiet med yngre elever under sig, så är det lätt att konsumtionen går nedåt i åldrarna. Vi sa då att vi kör 18 rakt av, säger hon och fortsätter:

– De yngre konsumerar alldeles för mycket tycker vi, det här är det lilla vi kan göra åt det.

Sanna menar att det finns de som konsumerar stora mängder energidryck fast föräldrarna inte vill det.

– De har inte koll på vad som händer på skolgården. Men är det okej att ungdomarna dricker så får föräldrarna köpa till dem.