Fick höra att han var för tjock för tentan: ”Var som en käftsmäll”

NYHETER

Idrottslärarstudenten Emilio fick höra att han inte kunde göra volter på grund av sin vikt – något som även skulle påverka hans tenta, skriver Helsingborgs Dagblad.

– Läraren sa att jag inte kommer klara den för att jag är för tjock. Det kändes för jävligt, säger han till Aftonbladet.

I höstas började Emilio Svensson, 24, studera till idrottslärare på Malmö högskola – något han strävat efter.

– Det är klart att man var glad över att att komma in på det man velat göra.

Emilio, som varit i form, hade gått upp i vikt under tuff period i livet och han var lite orolig inför skolstarten.

– Jag undrade om jag skulle vara den enda som var ”tjock” på utbildningen och om folk skulle ha fördomar om mig.

När höstterminen väl startade märkte inte Emilio av några fördomar från omgivningen – varken från elever eller lärare. Men när en ny kurs startade i november förändrades tillvaron.

På första lektionen gick det bra, då släppte ångesten som Emilio känt kring kursen. Men på den andra lektionen, när de skulle göra volter, kom bakslaget. Läraren sa att Emilio inte kunde göra volter på grund av sin vikt.

– Jag bad om förslag på alternativa övningar, men läraren kunde inte hjälpa mig.

Och när Emilio bad om råd för hur han skulle klara av tentan, där volter krävdes, fick han höra att han ändå inte skulle klara den – för att han var för tjock, berättar Emiljo.

– Det kändes för jävligt. Allt hade känt så bra innan, det här var som en käftsmäll. Det första jag tänkte var att ”nu hoppar jag av, jag pallar inte med det här”, säger han och fortsätter:

– Läraren ifrågasatte hela min person. Som om jag inte är kapabel till något överhuvudtaget. Det var som att säga att jag inte kommer att bli en bra lärare och förebild.

”Lärandesituationen är det centrala”

Emilio har pratat med skolans ledning om saken. Och till HD säger Kristian Sjövik, som är prefekt vid institutionen för idrottsvetenskap på Malmö högskola, att det inte är vikten eller utseende som är viktigt för en idrottslärare – utan vad denne kan lära ut, inte vad denne kan utföra själv.

– Kan man sitta i rullstol och bli idrottslärare? Svaret är ja, du ska i princip kunna bli det ändå. Det är lärandesituationen som är det centrala. Du ska kunna iscensätta, verbalt beskriva och visualisera. Tidigare var det mycket mer fokus på att utföra övningar. Men hur mycket ska man kunna av det som eleverna själva ska kunna? Jag vet att våra lärare diskuterar det jättemycket. Frågan handlar om hur det på olika sätt kroppsligt går att framställa och utföra rörelser som en del av att leda undervisning, säger han till HD.

Enligt honom har alla studenter rätt att göra tentamen – och rätt att byta examinator om det skulle vara ett problem, skriver HD.

”Mycket som står på spel”

Emilio är osäker på vad som kommer hända nu inför den kommande tentan. Han har ångest över att återvända till skolan på måndagen. Han ifrågasätter att volter ska vara ett krav för att bli idrottslärare – då det snarare handlar om att lära ut.

– Jag vill få konkreta och alternativa lösningar, att man individanpassar tentan. Jag ser inte det som något omöjligt att lösa. Blir jag inte godkänd på detta så är jag underkänd i en stor del av utbildningen, det är mycket som står på spel.