Deras förlovningsring försvann – på posten

1 av 2 | Foto: Privat
NYHETER

Lotta och Joachim befinner sig i Rom för att förlova sig – men båda ringarna är inte med på resan, skriver Blekinge Läns Tidning.

– Det känns som att brev och post inte är viktigt nu för tiden, säger Joachim till Aftonbladet.

Joachim Widerstedt och Lotta Persson reste på fredagen på kärlekssemester i Rom i Italien. Allt var noggrant planerat i förväg, och paret hade bestämt sig – det var dags att förlova sig.

De hade beställt unika ringar från en guldsmed i Karlskrona, där Lotta bor. I Lottas ring skulle en specialist i Västergötland sätta in stenar i ringen. Sedan postades den i rekommenderat brev.

Men när ringarna skulle hämtas ut dagen före avresan var det bara Joachims som kommit fram.

– Posten hade inte alls koll på var grejerna var. Både vi och butiken vi köpt från försökte allt vi kunde, erbjöd oss att åka till en annan stad om den hamnat där. Men de hade ingen aning om var det var, säger Joachim.

Fick förlova sig ändå

Det visade sig att Postnord haft ett mindre hack i datahantering vad gäller rekommenderade brev under veckan som gått. Men Johan Masser på Postnords kundtjänst säger till BLT att han inte vet om det är det som hänt paret Joachim och Lotta.

Däremot påpekar han att de självklart kan göra en reklamation.

– Försvinner innehållet helt ersätts ett rimligt högsta värde. Ett rekommenderat brev är alltid försäkrat, mot ett tillägg kan värdet höjas, säger han till BLT.

Joachim och Lotta insåg att de inte skulle kunna få tag i ringen innan avresan. Dessutom hade Joachim ordnat en överraskning som väntade i Rom, så det gick inte att ta ett senare flyg.

De fick låna en extra ring – och på fredagskvällen förlovade de sig efter en romantisk middag på ett hotelltak.

– Så nu är det fixat i varje fall, säger Joachim.

”Jättestor besvikelse”

Paret är självklart glada över att ha fått förlova sig och säger att de har en väldigt trevlig semester. Men besvikelsen över Postnords hantering av förlovningsring är stor.

– Det är en jättestor besvikelse. Vi har liksom tänkt och funderat... lagt möda för att göra det här så speciellt som möjligt.

Joachim säger att hans och Lottas förtroende för Postnord är naggat i kanten efter händelserna. Han tycker att det känns som att det inte finns ”något engagemang” från operatörens sida.

– Det känns som att brev och post inte är viktigt längre. Ingen tar ansvar för att fullfölja arbetet. För tio år sedan hade ett paket som hamnat på villovägar hämtats upp, säger han.