E6:an i Göteborg stängs av till fredag kväll

Rasrisk vid bygge av ekobro orsakar trafikkaos

NYHETER

Bygget av en ekodukt har skapat kaos i trafiken i Göteborg.

Hela E6:an är avstängd på grund av rasrisk.

Nu meddelar Trafikverket att vägen är avstängd till fredag kväll.

– Det är av säkerhetsskäl, säger Katarina Wolffram vid Trafikverket.

Sedan tidigt i morse har det varit totalstopp på E6:an mellan Kungsbacka norra och Sandsjöbacka i båda riktningarna. Orsaken är ett gjutningsarbete av en ekobro som gått snett.

Enligt polisen finns det risk att bron ”rämnar”. Och mitt i natten ska ett knäckande ljud ha hörts från bron.

– Det lät som att den höll på att knäckas, säger Kristina Balott, projektledare vid Trafikverket.

Håller stängt till fredagkväll

Nu meddelar Trafikverket att E6:an minst kommer att hållas avstängd till kl 18 på fredag.

Och det kan bli längre eftersom två av de stöttor som bär gjutformen knäckts. Vilket också förklarar knakandet som hörts från platsen.

– Man ska riva vissa delar av bron och innan det är gjort så kan ingen trafik passera, säger Katarina Wolffram på Trafikverkets pressjour.

Trafikverket: ”Ordentliga köer”

Ekobron är en naturbro, unik i sitt slag och som ska göra det möjligt för djur att tryggt ta sig över den stora motorvägen, och som byggs för att förhindra viltolyckor.

Trafiken leds just nu om av polisen via gamla E6 mellan Kungsbacka norra och Lindomemotet. Trafikanter uppmanas också att välja väg 158 om möjligt.

– Ta kollektivtrafik om du har möjlighet, uppmanade Trafikverket i morse.

Vid 10.30-tiden fastnade experterna som skickats från Skåne och Stockholm för att kolla på bron i de långa trafikköerna som uppstod.

Det försenade undersökningen.

– Det är ordentliga köer in till Göteborg söder från stan och experterna sitter fast i köerna så det tar tid innan de kan undersöka bron, säger Katarina Wolffram på Trafikverkets pressjour.

Grafik över hur bron ska se ut
Foto: Tema AB/TT
Grafik över hur bron ska se ut
FAKTA

Ekoduktbygget

Bron började byggas sommaren 2016 och beräknas vara klar 2018. Det är en platsgjuten spännarmerad betongbro med mittstöd som byggs i etapper.

Naturbron ska minska viltolyckorna, men också binda samman landskapet på båda sidor av ”vägbarriären”.

Placeringen av ekodukten baserades bland annat på ekologiska samband, djurens rörelsemönster, topografiska faktorer, byggnadstekniska förutsättningar och hänsyn till miljöpåverkan.

Källa: Trafikverket