Zeinab fick sparken från sommarjobbet – efter fem minuter

1 av 2 | Foto: Privat.
Zeinab Hamie
NYHETER

Zeinab Hamie hade sett fram emot sin andra sommar inom hemtjänsten. Men lyckan blev kortvarig. Efter bara fem minuter blev hon ombedd att lämna jobbet.

– Jag grät när jag gick och kände mig besviken, säger hon.

För en månad sedan fick 20-åriga Zeinab Hamie sommarjobb inom hemtjänsten i Västerås kommun. Och på måndagen var det dags för introduktion, När hon kom dit bytte hon om.

– Jag hade på mig min slöja och tog på mig en långärmad tröja under min kortärmade.

När Zeinab var ombytt skulle hon skriva kontrakt. Men hon hann aldrig så långt. När chefen såg hennes kläder blev hon tillsagd att hon inte fick jobba där längre. Anledningen ska ha varit hennes långärmade tröja, vilket strider mot hygienreglerna.

– Hon gav mig ingen möjlighet att prata om det, jag fick gå efter fem minuter.

”Hade förväntat mig det här jobbet”

Zeinab jobbade inom hemtjänsten i samma kommun förra året och då var det inget problem att hon använde långärmad tröja.

– Då drog jag upp mina långärmar när jag var hos kunder.

Hon är medveten om hygienreglerna och önskar att hon hade fått en chans att diskutera fram en lösning – som att kavla upp armarna eller ha en jacka som hon kunde ta av sig när hon väl var hos kunderna.

– Jag grät när jag gick och kände mig besviken. Jag hade förväntat mig det här jobbet. Nu har jag inte sökt något annat jobb.

”Går inte att kavla upp”

Helene Öhring är direktör för vård och omsorg i Västerås stad. Hon bekräftar att Zeinab blev uppsagd.

– Det var den långärmade tröjan det handlade om, det har att göra med de hygienregler som finns. Enligt enhetschefen ville hon inte ta av sig sin långärmade tröja.

Att kavla upp långärmarna är ingen lösning menar Helene Öhring.

– Det är regler som finns inom hela vården. Det är av hänsyn till de vi hjälper och medarbetare.

Hur kommer det sig att hon fick tillåtelse att kavla upp ärmarna när hon arbetade inom hemtjänsten förra året?

– Det är svårt för mig att svara på. Men vi hade samma regler då som nu.

Hon uppger att man meddelar om klädsel vid anställningsintervjuer.

– Då får man information om att det tillsammans med vilka uppgifter man gör.