Bostadsbolaget vägrar betala familj som skadats av ohyra

1 av 5
NYHETER

En familj har stämt det kommunala bostadsbolaget på nästan en halv miljon på grund av vägglöss och faraomyror.

Nu vill inte bolaget, som visste om problemet sedan innan, betala familjen, skriver Sydsvenskan.

– Det är så tråkigt att de som är så stora kan göra såhär mot en enskild hyresgäst, säger mannen i familjen.

2015 flyttade en familj in i en lägenhet som ägs av det kommunala bostadsbolaget MKB i Malmö.

Men vad de inte visste var att fastigheten kryllade av vägglöss och faraomyror – och att MKB visste om det, som Aftonbladet tidigare rapporterat om.

Sedan tidigare fanns det nämligen ohyra i fastigheten. Det säger familjen som stämmer MKB eftersom de talat med andra hyresgäster och har sett döda skadedjur i de nya foglimmet som sattes in efter renoveringen.

När mannen ringde för att anmäla problemet först möttes han av förvåning. Men efter ett tag sa personen i andra änden av luren att MKB vetat om problemen i tre år.

Halv miljon i skadestånd

I höstas stämde familjen MKB på 467 416 kronor för bland annat lidande, läkarkostnader och skador på bohag.

Nu har MKB, via juridiska ombud, lämnat ett skriftligt svar på den drabbade familjens stämningsansökan.

MKB vill inte betala någon ersättning alls till familjen, skriver Sydsvenskan.

Och de är tydliga om vad de visste om lägenhetens ohyra innan familjens inflyttning.

”Vägglöss och faraomyror förekom inte i lägenheten vid Hyresgästernas inflyttning i densamma”, skriver MKB:s juridiska ombud.

”Vi har gått isär på grund av det här”

Mannen i den drabbade familjen säger till Aftonbladet att han inte är förvånad över att MKB reagerar med att säga nej till ersättningen.

– Jag tycker att det är helt fel av ett allmännyttigt bolag att agera såhär. Att en så stor aktör gör såhär mot en enskild hyresgäst, säger mannen till Aftonbladet.

Familjen har bott i en evakueringslägenhet sedan 20 juni. MKB har enligt mannen försökt få dem att flytta tillbaka. En sanering har genomförts men den ska vara otillräcklig. Familjens advokater har satt hårt mot hårt och familjen har fått bo kvar.

– Det är så tråkigt allting. Det är jättejobbigt, det har tagit så hårt på vårt förhållande så nu ska vi flytta isär på grund av det som hänt, säger mannen till Aftonbladet.

MKB: Vi har redan sanerat

MKB:s kommunikationschef förklarar varför bolaget inte vill ge ut någon ersättning.

— Vi har tagit vårt ansvar genom att försöka bli av med faraomyrorna så att fastigheten blir fri. Men det är svårt. Det bygger på att vi kommer in i alla lägenheter vid ett flertal tillfällen. Faraomyror kan röra sig i ett hus, genom ventilationsgångar, säger Margaretha Söderström som är MKB:s kommunkationschef till Sydsvenskan.

Men den ursäkten ger inte mannen i familjen mycket för.

– Vi har ju fått erbjudande om att få ersättning för sängar och en soffa. Då har de ju erkänt att det är deras fel. Men vi har ju förlorat så mycket mer än det i och med det här: dator, tv, kläder, tavlor och mycket mer, säger han.

De 30 mars sätter förhandlingarna igång i Malmö tingsrätt.