Butik införde åldersgräns – för att köpa alkoholfritt

NYHETER

En Coop Nära-butik i Uppsala införde en regel som få andra butiker har – personer under 18 år får inte köpa alkoholfria alternativ.

–  Det känns som att de köper det för att dricka öl som en häftig grej, inte för att dricka för att det är gott eller man är törstig, säger säljledaren Patrik.

Men efter att det udda förbudet fått uppmärksamhet i sociala medier så har det slopats.

1 av 2 | Foto: Ida Berg.
Meddelandet till kunderna.

Sedan tidigt i år valde en av Coops butiker i Uppsala att ha en åldersgräns på 18 år för att få köpa till exempel alkoholfri öl, alkoholfritt vin och ciderdrycker med låg eller ingen alkoholhalt.

Vi vill inte vara en bidragande orsak till att ungdomar dricker alkohol”, stod det på en skylt vid dryckeshyllan.

– Det var en period i våras när vi hade många under 18 år här, men det kändes fel att sälja alkoholfri öl till 15–16-åringar. Även om det inte bryter mot lagen, säger butikens säljledare Patrik.

Enligt alkohollagen får personer under 18 år köpa drycker med lägre alkoholhalt än 2,25 procent. Däremot kan butiker sätta egna gränser.

”Köper det för att det är häftigt”

Coop-butikens ansvariga menar dock inte att alkoholfria alternativen skulle kunna vara en ”inkörsport” till att börja dricka alkohol.

– Det är kanske att ta i, de lär väl dricka öl när de är 18 ändå. Men det känns som att de köper det för att dricka öl som en häftig grej, inte för att dricka för att det är gott eller man är törstig.

Initiativet, som alltså funnits i flera månader, har inte fått några större reaktioner bland de vanliga kunderna. Det har dock uppmärksammats bland flera användare på Twitter de senaste dagarna.

– Ingen har sagt varken eller, men de här grabbarna som kom in och köpte alkoholfri öl har bara slutat med det, de har inte sagt något.

”På personalens initiativ”

Under onsdagen fick Coops högsta ledning kännedom om förbudet. Efter det så dröjde det inte länge förrän skylten var försvunnen.

– Vi har varit i kontakt med butikschefen. Han kände inte till detta utan personalen har infört den här regeln på eget initiativ, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Han fortsätter:

– Jag har förståelse för att det inte känns bra att sälja de här dryckerna till så unga personer. Men det finns inget lagstöd för ett sådant förbud.