Kunder rasar mot SAS kundtjänst

NYHETER

SAS-kunder rasar mot företagets kundtjänst – som de fått köa i timmar till.

Iman Kurdali, 23, gav upp efter nio timmars väntan.

– Jag har aldrig varit med om ett sämre bemötande, säger hon.

Flera kunder rasar mot SAS kundtjänst efter att ha fått vänta i timmar i telefonkö. Det skriver de i kommentarer på flygbolagets Facebooksida.

”Har suttit i telefonkö i 3h varje dag hela dagen (och fortfarande) för att boka om biljetter som inte går att omboka via webben. Vad är det för fel????? Det sämsta jag någonsin upplevt som kund, alla kategorier!” skriver Malin Ferhm.

Eva Sjöberg håller med: ”Har själva stått i telefonkö i över 8 timmar utan att få hjälp! Och ja, det är akut annars hade vi inte stått i kö så länge”.

Väntade i sex timmar - sen bröts samtalet

Iman Kurdali, 23, från Västra Frölunda fick i söndags vänta i sex timmar i telefon - innan samtalet avbröts, vilket GP också skrivit om.

– Jag hade satt telefonen på högtalare och försökte att göra saker som vanligt och ha tålamod, men det rann ut ganska snabbt, säger Iman till Aftonbladet.

– Och när samtalet bröts blev jag vansinnig.

Under måndagen försökte hon igen men gav upp efter tre timmar.

– Efter det kände jag att nu får det vara bra. Har de läst att jag suttit i nio timmar utan resultat så kan jag tycka att de borde kontakta mig. Jag har aldrig varit med om något sämre bemötande än SAS, säger hon.

Iman behöver ändra ett namn på en beställning till en resa i juli. Nu vet hon inte om resan kommer att bli av.

– Och jag har ändå gjort allt som står i makt för att få det löst, säger hon.

– Jag är inte ute efter någon kompensation. Jag vill bara få min biljett ändrad.

Problem med nya hemsidan

Flygbolaget menar att en uppdatering av den nya hemsidan gjort att fler kunder än vanligt kontaktar dem.

– Normalt så svarar vi på 80% av samtalen på 40 sekunder. Men vi känner till att vi just nu har stora problem, säger SAS presstalesman Fredrik Henriksson.

– Hemsidan har skapat ett större tryck på kundtjänst. Den har ett helt nytt utseende och sätt att boka resor på än tidigare. Det är det modernaste som finns idag, men samtidigt så ställer det till det lite för folk som inte är vana att boka med oss. Samtidigt så har vi haft några trafikala problem som gjort att folk kontaktat oss.

Det ökade trycket har gjort att samma kunder som väntar i telefonköer samtidigt sitter inne på SAS chatt och skapar tryck där, säger Henriksson, som hänvisar folk som vill omboka resor till SAS-appen. Företaget har kallat tillbaka kundtjänstmedarbetare från sina semestrar och har anställt ytterligare 15 som just nu utbildas för att korta ner väntetiderna.

– Vi gör allt vi kan men det är fortfarande ett högt tryck, säger Henriksson.