Västtrafik körde älgblodigt tåg: ”Trevligt om de sköljt av det”

NYHETER

Pendlare som skulle resa på linjen från Trollhättan till Göteborg under torsdagsmorgonen fick en makaber upplevelse på morgonen.

Tåget som anlände till stationen vad fullständigt nerblodat – efter en olycka med en älg.

– Om det var tyst innan blev det ännu tystare när tåget rullade in, alldeles indränkt med blod och annat, säger Ulrika Leifsdotter Del Valle.

1 av 2 | Foto: Privat
Tåget var fullständigt blodigt när det rullade in på stationen.

Ulrika Leifsdotter Del Valle stod som vanligt på perrongen i Trollhättan och väntade in sitt tåg på torsdagsmorgonen.

När tåget väl anlände spred sig tystnaden på perrongen, berättar hon. Främre delen av tåget var täckt i blod. Hon kände lukten av blod och när hon klivit in i vagnen gick det knappt att se ut genom fönsterna.

– Det var blod och kladd och jag vet inte om det var hjärnsubstans som täckte fönstren i första vagnen, berättar hon.

Älgolycka

Passagerarna klev på tåget utan att veta vad som hade hänt. Väl ombord ropades en förklaring ut i högtalarna.

– Efter en stund ropade de ut att om någon undrade varför tåget var blodigt var det för att de kört på en älg. Jag tänkte att det kunde varit trevligt om de sköljt av det, säger Ulrika Leifsdotter Del Valle.

Hon menar att även om tåget blivit sent hade det varit att föredra att tvätta av tåget.

– Jag tänker att ett fullt nedblodat tåg kan väcka tankar och funderingar hos folk. Det hade inte krävts en jätteinsats att spola av det, säger hon.

”Förstår att det är obehagligt”

Västtrafik bekräftar att det skett en tågolycka och att trafikledningen beslutat att låta tåget fortsätta eftersom det inte bedömdes vara någon fara för säkerheten.

– Det var ett tåg från Uddevalla till Göteborg som krockade med en älg strax utanför Öxnered imorse, säger Kristian Lans, pressinformatör på Västtrafik.

Han menar att tåget ändå hade behövt åka till Göteborg, eftersom Västtrafiks saneringsanläggning ligger där, och att det hade inneburit problem för resenärerna att ta det ur trafik.

– Vi gör alltid en bedömning av säkerheten. Är tåget skadat stannar det naturligtvis, säger Kristian Lans.