Sjöstedt – kallast av dem alla

Vänsterledaren får mest negativ publicitet i oppositionen

1 av 4
NYHETER

VISBY. Jonas Sjöstedt är kallast av oppositions­ledarna.

Han är också en av de parti­ledare som omnämns minst i media, visar en färsk undersökning från Infopaq.

– Substans vinner i längden, till och med över mängd, säger Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt vann storstilat matchen om att bli Vänsterpartiets nya ledare i januari.

I kampen om utrymmet i svenska medier är han däremot en förlorare.

Jonas Sjöstedt hamnar näst sist i antalet exponeringar, bara Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson ligger efter. Det visar en undersökning som analysföretaget Infopac har gjort på uppdrag av Aftonbladet.

– Jonas Sjöstedt har gjort tydliga försök att slå igenom i samband med utrikes- och försvarspolitik, men med relativt klent resultat. Mest frekvent handlar utrymmet om upp- och nedgångar i opinionen, säger Mikael Lindström, analyschef på Infopaq.

”Är förvånande”

Undersökningen visar också att Sjöstedt är den i oppositionen som har fått mest negativ publicitet. Endast två procent av artiklarna om S-ledaren Stefan Löfven var negativa, Miljöpartiets språkrör landade på fyra procent medan 17 procent av det som har publicerats om Jonas Sjöstedt var negativt.

– Det är förvånande att Sjöstedt inte riktigt lyckats fånga tillfället att kritisera regeringen under den tid Socialdemokraterna och Löfven har hållit en låg profil i media, säger Mikael Lindström.

Däremot vinner Sjöstedt kampen om vilken parti­ledare i oppositionen som har synts mest i medier i förhållande till antalet parti­sympatisörer.

– Så det är inget totalt sammanbrott. Men Lars Ohly fick långt högre andel av utrymmet under föregående mandatperiod. Dessutom är trenden sjunkande under våren för Sjöstedt, säger Mikael Lindström.

Har inga synpunkter

Jonas Sjöstedt säger själv att han inte har någon synpunkt på hur mycket utrymme han får i medier – det handlar i stället om hur partiet presenterar saker och hur pass intressanta idéer de lägger fram.

Hur ska du göra för att synas mer?

– Precis som i dag, genom att visa att vi har lösningar på samhällsproblem. Det finns inga genvägar till det. Substans vinner i längden, till och med över mängd, säger han.

Så svala är alla partiledarna

Undersökningen är gjord utifrån artiklar i Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet under perioden 27 januari till 26 juni 2012. Totalt förekom minst 25 000 artiklar om partiledarna under perioden. Negativ publicitet definieras som artiklar om dåliga opinionssiffror, intern splittring eller vandel (personliga egenskaper, oegentligheter med mera).

Andelen negativ publicitet och antal omnämnanden i medier.

Stefan Löfven (S) 465 omnämnanden. 2 procent negativa

Gustav Fridolin & Åsa Rom­son (MP) 129 omnämnanden. 6 procent negativa

Jimmie Åkesson (SD) 61 omnämnanden. 9 procent negativa

Fredrik Reinfeldt (M) 606 omnämnanden. 17 procent negativa

Jonas Sjöstedt (V) 96 omnämnanden. 17 procent negativa

Jan Björklund (FP) 194 omnämnanden. 22 procent negativa

Göran Hägglund (KD) 148 omnämnanden. 24 procent negativa

Annie Lööf (C) 125 omnämnanden. 24 procent negativa