SJ betalade fallskärm till – konkurrenter

Direktörerna slutade – och startade nya Tågkompaniet

NYHETER

När de två SJ-direktörerna sa upp sig utlöste de samtidigt sina fallskärmar.

De fick tolv månadslöner var. Totalt en miljon kronor.

Medan månadslönerna betalades ut planerade de i hemlighet sin framtid - som SJ:s värsta konkurrenter.

Tågkompaniet trafikerar nu övre Norrland till Göteborg och Stockholm.
Foto: BJÖRNWANHATALO
Tågkompaniet trafikerar nu övre Norrland till Göteborg och Stockholm.

De två direktörerna, Sven Malmberg och Jan Johansson, satt i ledningen för SJ:s persontrafik när de hösten 1998 gick in till generaldirektören och sa upp sig. Och fick en årslön var.

- Det var kutym på SJ på den tiden att man hade fallskärm. Vi frågade om vi fick ut våra fallskärmar och det fick vi. Det var bara att tacka och ta emot, säger Sven Malmberg.

SJ Resors personalchef Peter Blomqvist betalade ut fallskärmen.

- Naturligtvis känns det lite snopet nu efteråt, säger han.

I dag är Sven Malmberg och Jan Johansson tillsammans med en tredje före detta SJ-chef, Björn Nyström, delägare i Tågkompaniet. Ett företag som trafikerar järnvägslinjer till och från Norrland.

Affärsidé: konkurrera ut SJ

Affärsidén är att konkurrera med SJ om persontrafiken.

Sven Malmberg säger att han inte visste att han snart skulle bli en av SJ:s största konkurrenter när han slutade och utlöste sin fallskärm.

- Vi visste att vi skulle göra något men inte exakt vad, säger han.

Ändå dröjde det inte länge innan framtidsplanerna började ta fastare form hos de före detta SJ-direktörerna.

Våren 1999 lämnade de in anbud på Norrlandstrafiken. I juni fick de, i konkurrens med SJ, rätten till trafiken på flera Norrlandslinjer.

Och det var först då det avslöjades att vinnarna om trafiken var de forna SJ-direktörerna.

Tågkompaniets tredje delägare, Björn Nyström, lämnade SJ för knappt ett år sedan. Han hade ingen fallskärm.

Tågtrafiken avregleras

Petter Ovander