”Julkampanjen är kvinnoförnedrande”

Feministgrupp manar till bojkott av HM:s kläder

NYHETER

Claudia Schiffer blickar ner på oss från reklamtavlorna.

Och visst är hon snygg.

Men vad tycker vi egentligen - innerst inne - om reklamen?

- Förnedrande kampanj, säger Karin Lannerstam, student vid Centrum för Kvinnoforskning.

Claudia Schiffer.
Claudia Schiffer.

I Göteborg har ilskna kvinnor målat svarta streck över reklamtavlorna med Claudia Schiffer, HM:s underklädesmodell i jul.

Och Aktionsgruppen för feminister uppmanar till köpbojkott av HM:s kläder.

"Vi kan aldrig acceptera att dessa bilder blir vår generations norm för hur en kvinnokropp ska se ut", skriver de i uppropet.

Dåligt ideal

– Det är ett dåligt ideal, som visar att man blir en passiv docka om man köper HM:s underkläder, säger Helena Markstedt, initiativtagare till uppropet från Aktionsgruppen för feminister.

Är ni inte bara tråkiga och snipiga?

– Det tycker nog många. Men vi har inget emot nakna kroppar. Det här handlar om hur kvinnor framställs, säger Helena Markstedt.

Karin Lannerstam, student på Centrum för Kvinnoforskning, tycker reklamen är hemsk.

- De säger i reklamen att vi ska satsa på att skapa ett ideal som ser ut som Claudias retuscherade kropp, säger Karin Lannerstam.

- Det är dåligt, särskilt som många unga kvinnor har ätstörningar och dålig kroppsuppfattning, tillägger hon.

Hon tror att många kvinnor reagerar negativt.

- Man känner sig otillräcklig när man jämför med deras ideal, säger Karin Lannerstam.

Cina Rönn