Galna kor skrämmer hamburger-ätarna

McDonalds försäljning rasade med 11 procent i Europa

NYHETER

Galna ko-sjukanskräcken har satt sig i Europas konsumenter.

Det visar siffror som McDonalds, vars försäljning av hamburgare sjönk med 11 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Men de svenska konsumenterna följer inte trenden.

- Vi har inte märkt av några anmärkningsvärda variationer i försäljningen, säger svenska McDonalds informationschef Birgitta Mossberg.

Det är den brittiska tidningen Daily Express som avslöjar den kraftiga minskningen i McDonalds försäljning i Europa. En minskning som går emot resten av världen där den i stället ökat med fyra procent.

Enligt tidningen befarar hamburgerjätten att den dramatiska minskningen beror på de senaste rapporterna om galna ko-sjukan.

Men om man får tro Birgitta Mossberg finns inte samma trend i Sverige.

- Enligt de siffror jag tog del av så sent som i går kan vi inte se någon direkt påverkan från galna ko-sjukanrapporterna, säger hon till Aftonbladets webbtidning.

"Men har försäljningen sjunkit mot november i fjol?

- Jag har inte de exakta siffrorna, men variationerna är mycket små.

Konkurrenten Burger King ser också förändringar i försäljningen. Enligt Daily Express har försäljningen i Europa av kycklingprodukter ökat.

Men inte heller svenska Burger King följer mönstret.

- Än så länge kan jag inte säga att vi märkt något, säger Stefan Eriksson, marknadschef på svenska Burgerking. Men det är klart att det inte är positivt för hamburgerförsäljningen.

Johan Andersson