Stockholm lockar flest

"Satsning på huvudstaden ger mer pengar"

1 av 2 | Foto: BJÖRN ELGSTRAND
NYHETER

För att övertala turister att åka till Sverige krävs en tämligen begränsad vokabulär.

Säg ": Stockholm.

Dalahästar, storsjöodjur, pitepalt - visst är Sverige rikt. Men det duger inte i vår varumärkesfixerade värld.

- Vill man vara politiskt korrekt ska man sprida pengarna över landet, men verkligheten är den att Stockholm är Sveriges bästa varumärke i dag, säger varumärkeskonsulten Thomas Gad till Resumé.

Han ingår i en "framtidsgrupp" som ska spåna fram förslag för att locka turister till Sverige. I fredags fick biträdande näringsminister Ulrica Messing en första inblick i arbetet.

"Man måste koncentrera sig"

Enligt Thomas Gad hinner utländska turister bara med att besöka en plats i vårt land under några dagar. För att få maximalt klirr i statskassan gäller det att satsa på några varumärken som så många som möjligt kommer åt.

- Då ska man satsa på Stockholm och kanske Göteborg, säger han.

Ulrica Messings presstalesman Johan Danielsson håller med om att det är viktigt för stora företag - eller länder - att inte försöka marknadsföra alla sina produkter.

- Man måste koncentrera sig på ett visst antal, de med mest lyskraft. Annars blir det för spretigt, säger han.

Ulrica Messing väljer att vänta in "framtidsgruppens" färdiga förslag innan hon uttalar sig. Det väntas bli klart till sommaren.

Peter Grensund