Konstnärer i protest mot H&M-reklamen

NYHETER

Hennes & Mauritz slimmade underklädesreklam retar upp många kvinnor.

För flera av dem tar sig ilskan rent konkreta uttryck.

En konstnär rakar av sig håret i protest och två andra kvinnor har byggt en julgran av stål med upphängda män av hönsnät som tillfredsställer sig själva.

Konstverket ska Stefan Persson få i julklapp.

Att Hennes&Mauritz traditionella underklädeskampanj kritiseras är närapå obligatoriskt. Årets upplaga med toppmodellen Claudia Schiffer i underkläder och höga klackar är inget undantag. Redan tidigt kritiserades bilderna för att avsiktligt likna en barbie-docka.

Och nu tar sig protesterna på vissa håll mer handfasta uttryck.

Rakar av sig allt kroppshår

Konstnären och performanceartisten Maya Hald, 25, är trött på såväl H&M:s kampanjer som det kvinnoideal som genomsyrar samhället, skriver Everyday.

- Det är alltid samma debatt men det ser ju ändå likadant ut år efter år, säger hon.

Därför sitter hon på fredag i skyltfönstret på Lava i Kulturhuset och avlägsnar allt kroppshår inför publik.

- Jag ska försöka platsa i det allmänt rådande kvinnoidealet och vaxa benen, bikinilinjen och raka mina armhålor. Dessutom tänker jag raka av mig håret, säger hon till Everyday.

Först ville hon utföra sin rakning i H&M:s skyltfönster men de avböjde.

Män som tillfredsställer sig själva

Även Linda Västrik, 28 och Vibeke Aronsson, 28 tänker visa sin irritation på ett högst påtagligt sätt, skriver Expressen.

I ett par veckor har de förberett revanschen som är riktad mot H&M:s ägare, Stefan Persson.

Konstverket, föreställer en tre meter hög gran av stål. I granen hänger män som är tillverkade av hönsnät och som tillfredsställer sig själva.

Skulpturen ska ställas ut mitt i Stockholm.

- Vi har skickat en inbjudan till Stefan Persson. Hinner han inte komma till platsen utanför Kulturhuset den dag vi ställer upp konstverket så kan han få den senare. Han är varmt välkommen, säger Vibeke Aronsson, till Expressen.

- Det har varit betydligt mindre kritik mot årets kampanj än mot tidigare. Vi lyssnar på vad folk tycker, säger Hennes&Mauritz informationschef Kristina Stenvinkel.

Annika Sohlander